Isu Kalimah Allah:  Jangan Terhasut Dengan Mainan Politik


Nampaknya, isu Kalimah Allah telah dipolitikkan sepenuhnya oleh beberapa pihak.   Nama ‘Allah’ yang merujuk kepada Tuhan Yang Maha Esa kini dituntut untuk digunapakai sebagai nama Tuhan bagi agama Kristian
iaitu salah satu entiti dalam konsep trinity.

Selama ini, entiti tersebut dirujuk sebagai ‘Father’ atau ‘Lord’ tanpa
nama yang jelas dan ia tidak pernah menimbulkan apa-apa masalah kepada
mana-mana masyarakat Kristian di dunia.

Hanya akhir-akhir ini sahaja, dan hanya di Malaysia sahaja, segolongan penganut Kristian menjadikan nama ‘Allah’ sebagai isu besar.  Mereka ini sanggup membawa isu ini ke mahkamah apabila kerajaan Malaysia mengharamkan The Herald dari diedarkan kerana telah menterjemahkan ‘Father’ kepada ‘Allah’.

Mereka berhujah bahawa kalimah ‘Allah’ bukanlah nama khas tetapi perkataan Arab yang merujuk kepada Tuhan secara umum.  Bagaimanapun, di negara-negara Arab sendiri, penganut Kristian tidak selesa
menggunakan ‘Allah’ sebagai merujuk kepada Tuhan mereka kerana bimbang kekeliruan dan kemungkinan ‘terpesong akidah’ sehingga menjadi Islam.

Namun, keadaan sebaliknya berlaku di Malaysia di mana umat Islam yang merasa bimbang sekiranya penggunaan nama ‘Allah’ di dalam risalah Kristian akan mengelirukan anak-anak mereka sehingga menjadi murtad.

Kebimbangan ini adalah berasaskan usaha giat dari kalangan pendakwah
Kristian untuk memurtadkan umat Islam kebelakangan ini.

Justeru, kerajaan telah mengambil langkah wajar bagi mengekang kebimbangan umat Islam dengan menghalang pengedaran The Herald.

Malangnya, beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab telah mempolitikkan isu ini sebagai isu ketidak-adilan dalam konteks kebebasan beragama.  Kononnya, kerajaan Malaysia telah mengambil langkah yang berat sebelah, silap, mundur dan kononnya umat Islam di
negara ini mengalami ketakutan yang tidak berasas.

Mereka jugaberhujah bahawa Sabah dan Sarawak telah lama menggunakan terjemahan ‘Allah’ sebagai Tuhan dan ia tidak menimbulkan masalah.

Hakikatnya, isu ini adalah terhad ke atas The Herald sahaja dan keputusan mahkamah yang menyebelahi umat Islam itu adalah berdasarkan
kes tersebut semata-mata tanpa melibatkan mana-mana gereja atau majlis terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Dalam kata lain, ia bukan satu isu pun kerana yang menjadi subjek di sini hanyalah The Herald, dan bukan amalan Kristian secara keseluruhan.

Oleh itu, kita melihat tindakan pihak yang membela The Herald adalah keterlaluan, terkeluar dari batasan dan berniat jahat.

Kita percaya, Kristian juga menuntut penganutnya agar patuh pada undang-undang dan tidak membuat kekacauan. Malangnya, apa yang berlaku memperlihatkan seolah-olah terdapat usaha untuk mencabar mahkamah dan tidak menghormati undang-undang oleh pihak pembela The
Herald.  Keadaan ini mampu mencetuskan kekacauan.

Apa yang lebih penting lagi ialah, tidak semua penganut Kristian bersetuju untuk menggunakan nama ‘Allah’ untuk merujuk kepada Tuhan mereka.

Malah, sehingga kini, tiada lagi gereja yang memuji-muji ‘Allah’ dalam ‘khutbahnya’. Nama ‘Allah’ tidak pernah diamalkan dalam perbualan
mahupun ceramah agama Kristian. Maka, kenapa The Herald perlu berdegil untuk menggunakannya sedangkan tindakan itu jelas mencetuskan permusuhan?

Bukankah lebih baik memilih perdamaian?  Apakah dengan tidak menggunakan nama ‘Allah’ dalam The Herald maka penganut Kristian akan berdosa?  Atau akidah mereka terjejas?  Atau doa mereka tidak makbul lagi?

Dalam kata lain, sebelum berhujah tentang kenapa umat Islam tidak harus menghalang The Herald menggunakan nama ‘Allah’, bukankah lebih baik senaraikan dahulu sebab musabab kenapa The Herald perlu, wajib,
harus, mesti menggunakan kalimah tersebut? Apakah yang akan dapat dicapai melaluinya dan apakah yang tidak akan dapat tercapai tanpanya?

7 comments:

Anonymous said...

Bah. pertama:

Makin DAJAL si KAPIR MUSUH-MUSUH Islam/Melayu! Puak Kristian Zionis DAPBangkai/PKR, juga sedg- mempergunakan sbg. senjata DAJAL mereka, golongan Melayu/Islam LIBERAL (termasuk yg. begitu taksub dgn. tamadun Barat atau yg. dah murtad senyap-senyap) atau PENYAMAQ Bukan Islam menyamaq sbg. orang Islam, utk. MEROSAKKAN perjuangan amat BERANI Islam/Melayu, terutamanya lawan MUSUH-MUSUH Islam/Melayu!

Namun, SYUKUR ALHAMDULILLAH Allah SWT telah MELINDUNGI kita umat Islam/Melayu yg. makin TERANIAYA, di Tanah Melayu PUSAKA nenek moyang kita, dr. sebelum diJAJAH si Kapir BUAS LIBERAL British-Zionis laknat lagi!

Namun, harapnya K'jaan/Jakim/JAWI akan memastikan KEDAJALAN KAPIR musuh Islam/Melayu dr. DAPBANGKAI/PKR ini tidak akan berulang - apa saja isu berkaitan Islam mesti dibicarakan di MAHKAMAH TINGGI SYARIAH, kerana M'sia adalah NEGARA ISLAM, bukan di mahkamah sivil (yg. asasnya ditubuhkan si LIBERAL Barat-Zionis). Kalau tak bertegas mcm. ni, puak KAPIR HARBI DAJAL ini akan terus naik muka dia, utk. MENJATUHkan M'sia sbg. NEGARA ISLAM serta umatnya, dan MENJAJAH kita! Maka baiklah juga PAS bersatu dgn. UMNO, dan hapuskan PENGKHIANAT-PENGKHIANAT yg. menyokong KAPIR-KAPIR-HARBI-makin-buas!

Apalagi PENGHINAAN ke atas ALLAH SWT kita ini diperjuangkan oleh si guan eng-KAPIR-DAJAL pada "Christmas Eve" pd. 24 Dis. - malam menyambut kelahiran Jesus, jelmaan tuhan Kristian mereka ke dunia ini. Apa punya BALA ini!

Dan juga si DAPBANGKAI begitu berani sekali menghina Tabung Baitulmal S’wak (TBS) dan juga di Sabah, MUFTI Sabah, hanya kerana menyarankan umat Islam bersatu sbg. kaum Melayu, supaya senang menentang MUSUH ISLAM (Mufti kita ini akan diheret ke mahkamah Adat Sabah. oleh si kadazan BONGKAK KAPIR - mcmlah Sabah itu, Kristian Kadazan-Murut punya; makin naik muka!)! Sedangkan gereja Katolik pula mahu MENGKRISTIANkan Kalimah ALLAH kita, di NEGARA ISLAM kita ini! Serta, malangnya undi kepada DAPBANGKAI/PKR termasuk di Sabah dan Sarawak (yang amat kaya minyak-gas apalagi dengan penemuan terbaru) tidak mustahil akan meningkat bukan hanya dari kaum Cina, tetapi dengan MENGKRISTIANkan seramai mungkin, dan MENGHASUT masyarakat Kristian termasuk Bumiputera miskin di pendalaman, contohnya kaum Penan, Orang Ulu, Rungus, Iban dsbnya, termasuk dgn. menggunakan isu Kalimah ALLAH ini. Sebab itu, kita jgn. lagi bergantung kpd. Bukan Islam – tengok Israel/Singapura yg. TERUS bawa masuk imigran Bukan Islam sampai berjuta, dpt. kerakyatan dgn. mudah, utk. MENGECILkan Bumiputera Islam Palestin/Singapura.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Bah. kedua:

Si MUSUH Islam/Melayu juga sdg. memperjuangkan pengambilan imigran/pekerja asing Bukan Islam yg. BERLAMBAK, terutamanya kaum Hindu/Kristian dr. Nepal dan kaum Buddha/Kristian dr. Myanmar/China– mereka amat risau dgn. penghijrahan imigran/pekerja asing Islam terutamanya dr. Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Mindanao dan kaum Rohingya (tapi kita kena berhati kerana ada PENYAMAQ Bukan Islam/Kristian dr. Indonesia, Filipina dan Pakistan)!

Dan si KAPIR MUSUH Islam/Melayu dr. DAPBANGKAI/PKR juga sdg. cuba MENJATUHkan DS Mohd Ali Rustam kita, dgn. tuduhan 'fitnah' (cepatnya polis buka siasatan - tapi DAPBANGKAI HINA umat Islam/Melayu, panggil ROS "anjing UMNO" tidak pula dipeduli!) kerana KEBERANIAN DS Rustam mempertahankan Islam/umatnya serta hak Bumiputera Islam/Melayu, termasuk dgn. penubuhan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI), yg. cuba menyatukan kaum Islam/Melayu serumpun Nusantara terutamanya dr. Indonesia dan S'pura, termasuk dgn. penubuhan Jambatan Melaka-Dumai, iaitu jambatan 35 km merentasi Selat Melaka dari Melaka ke Dumai, Sumatera. Maka, sebab itulah penubuhan jambatan ini amat dibenci oleh DAPBANGKAI!
Dan bukan main lagi si KAPIR-KAPIR DAJAL kat M'sia ni, MENJILAT kaki kudis Barat-Israel, yg. MELALAK kat M’sia ni, nak paksa pemimipin Islam/Melayu amalkan "demokrasi/hak asasi" SAMPAH si Barat-Zionis, yg. amat BUAS! Kononnya falsafah, budaya dan undang-undang Barat-Zionis yang 'terbaik' - pala hotak si KAPIR SYAITAN Barat-Zionis PENIPU ini, di mana gaya hidup mcm. BINATANG BUAS-PENGIKUT-SYAITAN, yg. rakus MEMUJA wang, kebebasan seks termasuk homoseksual/pelacuran/pornografi/kehamilan luar nikah-pengguguran anak (termasuk kanak-kanak)/bertelanjang-beraksi lucah dpn. awam, dadah, alkohol dan perjudian dsbnya - akan terus MENJAHANAMkan akhlak, akidah dan tamadun umat Islam/Melayu!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

The Herald tu salah satu cabang musabab je sebenarnya sebelum ini banyak dah risalah krsitian di sebar terutama di ipta dan kaw penduduk islam, cuba teka kenapa? Sebabnya 1 utk murtadkan umat islam. Rancangan mereka xpernah padam.. jika umat islam leka masuk la perangkap mereka. Nauzubillah

Anonymous said...

kalu nak komen pun biarla dgn ilmu ,nak berhujah pun dgn ilmu hatta nak marah pun pakai ilmu...inikan komen nampak kebodohan diri yang bangang??cai mmg mcm tu yek??

jhon martu said...

Binance is another cryptocurrency wallet which is being widely by people in recent time. But they keep going through the Binance Support Number unwanted issues such as Unable to login from different State, City & Country in Binance. Call up at the Binance customer service number +877-209-3306 expert team anytime and they will help with right solutions. Consult tech experts as soon as possible because delay may further bring inconveniences.

jhon martu said...

Having connectivity issues in Binance account is quite predictable as technical invention been through such flaws. But the major part is when you’re unable to eliminate Connectivity issues in Binance account and the need of customer support arises. Thus, what keep you waiting? You can contact the team anytime to avail solutions via Binance support number which are easy to execute and the team can contact them anytime to avail fruitful solutions which are easy to implement. Instead of looking for ways Binance Support Number to avail quality solutions to deal with troubles, you can directly connect with the team and discuss your queries.

jhon karter said...

Having connectivity issues in Binance account is quite predictable as technical invention been through such flaws. But the major part is when you’re unable to eliminate Connectivity issues in Binance account and the need of customer support arises. Thus, what keep you waiting? You can contact the team anytime to avail solutions via Binance support number which are easy to execute and the team can contact them anytime to avail fruitful solutions which are easy to implement. Instead of looking for ways to Binance Support Number avail quality solutions to deal with troubles, you can directly connect with the team and discuss your queries.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive