Xenophon Nyawa Terakhir Pakatan...!!!


"Tindakan Nick Xenophon mencampuri urusan Malaysia sama ada beliau bodoh atau begitu sinikal mahu mempromosikan diri menjelang pemilihan semula.

"Malaysia 'dalam sudut apa sekalipun ialah antara negara paling demokratik dan bebas di Asia Tenggara'," itu diantara tulisan Greg Sheridan dalam The Australian.

Sesuatu yang perlu diberi penekanan adalah portal berita Australia ini cukup bebas melaporkan dan mengkritik kerajaan pimpinan Julia Gillard dan mana-mana kerajaan didunia. Paling nyata, portal berita ini tidak dimiliki oleh kerajaan Malaysia mahupun UMNO.

Walaupun ramai yang menganggap Senator Xenophon sebagai pejuang tulen demokrasi, namun segelintir pihak turut menganggap beliau sebagai orang luar yang gemar mencampuri urusan hal ehwal sebuah negara yang berdaulat.

Jika diimbas kembali, Xenophon secara langsung pernah terlibat dan terbabit dalam perhimpunan Bersih 3.0 tahun lalu di negara ini.

Tindakan beliau dianggap sebagai tidak bijak malah tidak keterlaluan disifatkan sebagai tidak tahu menghormati undang-undang Malaysia, Akta Perhimpunan Aman 2012, Seksyen 4(2)(a) yang secara khusus menyebut "seseorang yang melakukan kesalahan jika bukan warganegara, didapati menganjurkan atau mengambil bahagian dalam perhimpunan dan didapati bersalah akan dikenakan denda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit."

Senator dari Australia ini jelas mencabuli Artikel 41, Perenggan 1, Konvensyen Geneva mengenai Hubungan Diplomatik, 1961; secara jelas menyebut "Adalah menjadi kewajipan bagi mereka yang menikmati keistimewaan dan kekebalan untuk menghormati undang-undang dan peraturan-peraturan negara yang menjadi persinggahan dan mempunyai kewajipan untuk tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman sesuatu negara."

alt

Dalam hal ini, senator Nick Xenophon disifatkan sebagai berkhayal dengan dakwaan bahawa kerajaan Malaysia adalah sebuah rejim zalim yang melakukan penindasan hak kebebasan terhadap rakyatnya, seperti yang diwar-warkan oleh rakan baiknya yang juga Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Disember tahun lalu turut menyaksikan bagaimana Xenophon telah diaibkan dalam Senat apabila Menteri Luar Australia Bob Carr menolak usul beliau untuk menghantar pemerhati pilihan raya ke Malaysia.

Bob Carr dengan tegas berkata adalah tidak sesuai bagi Australia untuk campur tangan dalam pilihan raya di Malaysia sebagaimana Australia juga tidak mahu diberi tunjuk ajar bagaimana untuk menjalankan pilihan raya di negara itu.

Greg Sheridan turut berkongsi pandangan Carr dalam portal The Australian "Xenophon mahu kerajaan Australia untuk menghantar para pemerhati bagi pilihan raya umum Malaysia yang bakal berlangsung. Idea ini adalah bodoh dan tidak praktikal."

Kolumnis The Australian ini juga mempertikaikan Xenophon yang menganggap dirinya sebagai pejuang demokrasi tidak bergegas ke Vietnam untuk mengetuai protes di luar penjara di mana penganut Buddha dan Katolik dipenjarakan serta mempersoalkan sistem pilihanraya disana bagaimana Hun Sen masih kekal berkuasa.

Namun begitu tindakan yang tidak patut dilupakan rakyat negara ini bagaimana senator dari Austrlia ini menggunakan media bagi menggerakkan kempen memfitnah minyak kelapa sawit sebagai mengandungi kandungan lemak tepu tinggi malah mengakibatkan pembasmian hutan di Malaysia.

Beliau juga bertanggungjawab menjadi nadi penggerak utama rang undang undang di Parlimen bagi mengharamkan penggunaan minyak kelapa sawit di Australia.

Malaysia mempunyai hak untuk menafikan kemasukan Xenophon ke negara ini. Alasan dan tindakan yang diambil oleh Ketua Pengarah Jabatan Imigresen adalah berdasarkan kepada dakwaan beliau telah melanggar undang-undang negara mempunyai merit yang kuat setelah pembabitan beliau sewaktu perhimpunan Bersih 3.0.

Nick Xenophon perlu menghormati undang-undang negara ini jika beliau mahu dihormati oleh kerajaan dan rakyat Malaysia. Negara tidak memerlukan persona non grata, atau dalam erti kata lain anda tidak dialu-alukan untuk berada di sini. KLPOS

2 comments:

Anonymous said...

nuar mintak bantuan gay omputeh plak utk huru harakan negara... muhahahahaaa siott..

Anonymous said...

xelotape ni bukan datang free...dapat kene bontot dengan nuar jobo..pthuii bangsat.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive