Bahasa Melayu Mesti Di Perkasakan - PM

4

Perdana Menteri Dato Sri Najib Tun Razak menyuarakan hasratnya untuk memartabatkan bahasa melayu. Bahas Melayu, bahas melayu sudah sekian lama menjadi bahasa rasmi di negara ini dan bahasa melayu juga tersenarai dalam 20 bahasa yang populer di dunia dan bahasa melayu menduduki tangga ke 10 dunia.

 Bahasa Melayu tidak terlepas daripada pelbagai cabaran serta hambatan dalam era globalisasi dan perkembangan dunia teknologi komunikasi dan maklumat yang melahirkan dunia tanpa sempadan.

Dato Sri Najib berkata "Pengaruh sesuatu bahasa memainkan peranan yang dominan untuk memajukan sesuatu bangsa itu apatah lagi dalam usaha kita memartabat dan memperkasa bahasa Melayu ke pentas dunia," katanya.

Pengaruh sesuatu bahasa memainkan peranan yang dominan untuk memajukan sesuatu bangsa itu apatah lagi dalam usaha kita memartabat dan memperkasa bahasa Melayu ke pentas dunia," 

Dalam pada itu menyedari hakikat bahawa penterjemahan memainkan peranan yang amat besar dalam membangunkan sesebuah tamadun, Najib berkata Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) akan diperkasa untuk meneruskan kelestarian bidang penterjemahan. Agenda Daily





1 comments:

LADO TOKOU said...

cakap tak serupa bikin pemimpin2 kita jika berada di luar negara bercakap bahasa inggris dengan rakyat malaysia yang berada di sana..begitu juga orang luar tak payah belajar bahasa melayu untuk ke malaysia kerana mereka tahu orang melayu tak akan menggunakan bahasa melayu dengan orang luar walaupun orang luar itu tahu berbahasa melayu..fakta

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive