Orang Johor Murtad!!!!! - Bob Lokman



Bob Lokman berkata rakyat Johor disifatkan murtad kerana terpaksa keluar seawal jam 5 pagi untuk pergi bekerja di Singapura,beliau menuduh rakyat Johor tidak melakukan solat kerana keluar dari rumah awal pagi dan pulang pada waktu petang.Katanya mereka mereka ini tidak ada masa untuk bersolat.Maka kesemuanya dihukum murtad.Begitulah penghinaan dan dihukum murtad terhadap rakyat Johor. Bob Lokman beranggapan beliau sudah setaraf alim ulamak dengan hanya menyertai PAS kemudian sudah boleh mengkafirkan orang lain. KLIK DI SINI


Kemudian,sekali lagi Bob Lokman Jugamenyerang rakyat Johor di lokasi berlainan....

Hujahnya "Kerja di Jurong Singapura,duduk Ulu Tiram,Jam 5 pagi dah keluar dari rumah,7 pagi dah sampai tempat kerja.Berapa lama 10 tahun dah mereka tak sembahyang subuh ???"

Ujarnya lagi "10 tahun tak sembahyang subuh shiekh!! , pergi kerja 5 hari seminggu kemudian cuti hari Sabtu dan Ahad barulah dia(rakyat Johor) qado, dia qado tidor hingga bangun paling awal tu pun sampai 10 pagi!!"

Katanya lagi "dalam tauhid termasuk dalam bab riddah perbuatan murtad adalah perbuatan dia(rakyat Johor) Habis semua jatuh murtad kemudian tak payahlah nak pergi jumpa Mufti Perak Harussani nanti dia kata pulak tak apa sebab tak tau diri dah jatuh murtad" KLIK Di SINI

61 comments:

BOYEE said...

PANDAI CAKAP....SEJAK PANDAI BACA DOA MAKAN DIA NI NGAKU USTAZ.....

Anonymous said...

Mulut Celupur.terlalu mudah memurtadkan orang.

Anonymous said...

heheheheh bob lokman lak sblm ni agak nye lebih 10 tahun..heheh

Anonymous said...

ntah...sjak simpan jambang kot dh pndai cakap...pndai plak letak hukum sndiri...

Anonymous said...

cakap siang pandang pandang
cakap malam dengar dengar
dari itu jangan sesekali terlepas cakap

Anonymous said...

klu bukan org johor xpayah byk ckpla BOB LOKMAN..bru masuk dunia politik da besar kepala macam tempayan.

Anonymous said...

Ini lah yang org tua2 duk kata, dah bahlol, belagak macam org pandai, dah tak megaji tapi beragan nk jd ustaz, dari sini dah boleh tau sapa yang murtad... cuba la p cari guru2 yang benar2 memahami Agama, hukum dan hakam dalam islam,... guru saya pun selalu duk pesan jangan kata kat orang kafir tu murtad ka atau apa2 dalam hal hukum hakam, silap2 kita yang sangkut... yg dia ni dah jelas, dia tak paham kut, nk sembahyang tang mana pun boleh asal nak ja... lg pun kerja untuk cari rezeki Allah ni pun satu ibadah dan perjuangan syahid untuk diri, keluarga dan yang selebih tu untuk orang2 yang memerlukan, sebab semua tu bkn hak kita, Allah punya..
Wallahhualam...

Anonymous said...

Kalau kita menuduh org lain maka suatu masa org akan tahu apa yg kita tuduh tu pernah kita lakukan. Bon harus baca banyak kitab sebelum membuat tuduhan. Bob harus hafal hadith sebelum membuat fatwa. Keluarkan dalil. Bercakap dgn org Islam kena ada dalil Al Quran dan Hadith. Kalau berhujah dgn orang kafir gunakanlah dalil akhli.

Bob, sebelum anda membersihkan diri org lain, bersihkan diri sendiri dengan solat taubat, tahajjut dan sebagainya. Kerana org yg dekat dgn Allah tidak akan memurtadkan org lain. Kerana kita harus faham dosa mengumpat org lain lebih besar terutamanya membuat fitnah.

Anonymous said...

isabella lyric lagu search siapa curi idea siapa aa... sejak azali dah suka claim macamni.. elok dia masuk pas.. kasi jahanam sama orang pas.. orang pas senang je.. ko purak2 islam dah cukup menghalalkan segal putar alam..

Anonymous said...

klu nk bpolitik, x kira sapa la, dlm ceramah or kempen tu, perlu ke nk menghina orang, nk mengutuk org, nk bcerita buruk pasal org lain or parti lain? x kira la PAS ke BN ke DAP ke PKR ke ape jadah lg yg ade kat msia ni, perlu ke benda tu suma? bkn ke bile bcerita ttg orang lain di belakang org tu, mengutuk dibelakang org tu dinamakan MENGUMPAT? pastu tuduh2 sesuatu yg xde bukti, x ke namanya MEMFITNAH? dlm kempen dok sembang pasal AGAMA tp ade MENGUMPAT & MEMFITNAH, ape benda tu? xleh ke klu berkempen nk rebut undi JUST KEMPEN PASAL PORTFOLIO SAHAJA? shame on you all (sape mkn cili, die yg terasa pedasnya)

Aimi Aqilah Abd Samad said...

HERM AKU XPUAS HATI BETOL...SEMUANYA MENYAKITKAN...HATI...TNYA DIRI SENDIRI SOLAT CUKUP KER..ANAK BINI KO TU CUKUP KE AMALNYA NAK HUKUM ORG LAIN MURTAD PULAK...

Anonymous said...

Betul lah apa Bob cakap tu, selari dgn pandangan 4 mazhad terhadap org x solat dgn sengaja...Ketahui lar kwn2 semua sila baca sikit kitab2 agama, jgn beramal ugama dgn apa yg kita belajar sampai darjah 6 tu je...

Anonymous said...

Klu betul pon ape yg bob ni ckp, x yah nak jatuhkan hukum,nape mesti nak mention NEGERI...kat singapore tu ingat dah xde tmpat solat, masjid @ surau lg dah ker????jgn senang2 kita jatuhkan hukum kat manusia..pikir2kan lah....

Anonymous said...

adoyaii..ade ke dia mention smua rakyat johor murtad??dia bg contoh je tu..aku pon org johor gak..mmg betul pon situasi yg dia bg tuh..kuar seawal 5pg kul 7 lbh bru smpai..dengan jalan jem teruk korg ingat ade org sembahyang dalam kete??dia xkate pon sume rakyat johor murtad..maksud dia org yang tnggal solat dgn sngaja 2 jela..nk judge tu jangan la kaitkan ngan politik..yang jernih kita amek,yang keruh buang la jauh2..

Anonymous said...

-jgn igt org bekerja mngejar harte dunia sume tu xpenah solat.lu kne mintak maaf sorg2 klu org tu tak mcm lu ckp gebang tu..pandai2.br ade ilmu agama skit,blja kitab2 skit,blaja ng ulama2 tertentu dah boleh ckp serupa maksum pnye org.hoi..dosa pahale hak ALLAH mengetahui.bukan tgn lu yg menentukan-

Anonymous said...

emmm...meyibuk hal org plk..org xsolat ko tggung dosa dorg ke?xkn?klu ko bgus sgt baik sgt ko xhina org la wei..klu org jb jht sgt,hbs org klntn tu bgus sgt la ea?alim sgt????negeri islam knon wajib pkai tudung knon..tp bile pompuan brank dokter lelaki gak yg dok jolok..tmpt yg pling sulit tu xterjaga..sibuk nk jg aurat luar knon..yg byk kje sngapo tu pon bkn org jb je.klntan.ganu.swak sbh...tp sume dok jb merantau kt jb..jgn asal boleh je le nk bckap wei..nk ngate2 la ske ht ko tp xpyh la nk hina org johor..dengki sgt dgn org jb pehal???

pieja ke tu????? said...

apekah si bob ni??? saya duk johor,,,terima kaseh...

Anonymous said...

dia tuduh 10 thn org johor xsmyag subuh.??? hebat dia follow kehidupan org tu.. dia dulu rocker xtegok arak men ganja ke.???

Anonymous said...

saya pon org johor gak..kenapa mesti ckp mcm tuh..berdakwah dgn menjelekkan2 orang lain..bkn mcm nih cara nak menyampaikan dakwah..klo mcm nih ssh org nak respect diri kamu..sblom bcerita org len..pndang dri sulu sblom nak label org murtad...smbhyg tuh antara kita ngn tuhan..klo buat tapi just buat krana kwjipan pon x guna..biar dgn ati..niat krana Allah..pokok pangkalnya sgalanya bermula dari HATI..akal berfikir kalau hato tak ikhlas tak boleh jugak..semua kene seiring...mcmmana kalau org tuh solat cukop tapi kat luar still buat maksiat..jgn label Johor shj...itu yg nmpk diluar..dalaman tak tahu kan..slh dimata klo tak nampak..salah tafsiran kalau tak dinilai.

Anonymous said...

Bob Lokman - Ko tu Tuhan ke sampai nak declare orang Johor murtad? Dari ko nak ngata org..ada baiknyer ko duduk diam..mentakwakan diri ko sendiri...

Riena Micenzi said...

nampak sangat bagi ceramah dengan pemikiran yang kurang cerdik.. tak pernah plak dengar ustaz2 lain yang mengatakan orang johor semuanya murtad sebab keje pagi2 seawal 5 pagi.. aku dulu tinggal di Johor.. kebanyakan orang-orang diJohor ada g sekolah agama dan didikan yang baik2.. takkan la g keje sampai tinggal solat.. memang ada di kalangan kita yang meringankan solat... tp bukan di ambil kira semua sekali... salah tuuu.... Aku ni fan ustaz DOn, tak der plak masa die kasik ceramah die cakap negeri ker.. orang ker .. yg murtad... erm... entah lah.. cakap main sedap mulut jer..

Anonymous said...

lain kali klo nk bg ceramah tu ingat2 cket...jgn ikut sedap mulut...nti binasa...alhamdulilah..Allah bg hidayat kt ko cpat...tp x yah nk menunjuk2....kang x psl2 bila KO dtg Johor...x jumpe jln KELUAR....

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM.....hal murtad ke x ni..jgn la dia ambil ringan..kita manusia x lari dari buat kesilapan...sy ni neutral..politik malaysia ni blih kelas politik kotor kot...soo..sy nak komen sikt la...dari apa yg sy dgr..sy lihat...dri video ni sendri..bukan die kata"ORG JOHOR MURTAD" ambil secara positif laa..org murtad ni ada kat mana2...dia just ambil contoh x kena pada tempatnya..kita org melayu..insahaallah org islam..y must kita nak sensitif bnda camni??tepuk dada..tanya iman..kita jgn politikkan islam...ni bukan soal parti politik...secara umum..sy x sokong bob lokman kata macam tu,dia bg contoih x kena pada tempat...tapi..kalo die kata..contoh: seorang yg bekerja d singapore..duduk kat johor....kuar umah kol 5..smpai kol 7...lagi satu...mana ada negeri lain dia nk bg contoh keje luar selain johor???seperti yg sy nak katakn..ini cuma contoh..take it positive...tyme bila dia solat?tepuk dada tanya iman........tapi secara umum jugak..jgn kita melenting..sabar separuh dari iman..org beriman dia tahu apa dia buat...klo anda terkena fitnah,,,,diam je lahh,...anggap ja dugaan allah n dosa kering dapat kat si pefitnah dan pahala ganjaran kita..kan itu leih baik?

Anonymous said...

si bodoh ni bg ceramah kt mana ek...???? klo kt JOHOR.....org johor x sound balik ke....panas la aku dengo...

Rakan Kesihatan Anda said...

salam ... kepada yg di atas ni yg menyumpah seranah...terasa ke??? apa yg di katakan abg bob tu betul..bukan johor je la..dia ceramah kat johor di sebut la johor...ok kita kira macam ni la...solat wajib?? tggl???tggl kan solat = tak dengan terkeluar dari islam ?? meninggalkan solat = kafir la ia..betul x?? ada dalam ayat al quran... istilah murtad ??? murtad = terleluar dari islam... betul ??? makna nya x solat = murtad .. tu je..kepada yg terasa tu...banyak2 kan la solat :) ... hanya org yg buat salah je terasa salah :) ambil sebagai renungan...

Anonymous said...

:) terasa?? buat la penilaian sendiri kenape terasa..sebab anda org johor..atau solat mmg x cukup??? x solat 1 waktu pun da terkeluar dr islam...jgn percaya apa yg saya cakap...guna la google cari :D

Eksplorasi Fikir said...

em kata2 bob lokman 2 MUNGKIN ada btol utk dijadikan peringatan..mungkin bkan semua yg tnggalkan solat subuh tp de sesetengahnye..n psal murtad 2 totally kurang bersetuju coz kte x bole sesuka hati memurtadkan org..n kte jgnlah suka bwk mlot semata2 kte bnci pd sesetengah pihak..minta tlong sgt2

Anonymous said...

hanya tuhan saje yg dapat menilai hambenye.jgn lah kerana anda sudah kuat agama(kuat ke? hurm) ingin mengeluarkan kate kate yg sebegini.tidak layak bg anda untuk menilai seseorg.imbas kembali cara hidup anda yg dulu.ade kah org menilai anda sebegini? seharusnye klu anda ingin engubah sesuatu pilih lah care yg betol.

Anonymous said...

Adusss. sedap mulut mu ajer cakap.. aku nih org johor jugak tau.. jangan korang ingat orang johor jer yg hadap sangat kerja kat s'pore tu. aku yg duduk sebelah selat tebrau pun kerja kat tanah air sendiri.. yg ramai2 kuar sebelum subuh tu mencari rezeki orang dari seluruh pelusuk malaysia, perlis, kedah penang, selangok, kl,kelantan, terengganu, pahang, johor, melaka, n9,sabah serawak, semua ada, tak kira melayu, india, china semua ada.. kalau nak melabelkan Johor sahaja.. sungguh tidak adil dan tidak boleh diterima oleh seluruh rakyat johor.. kalau berani cakap, tunggulah apa kat sultan johor nanti..terimalah akibatnya.. YA ALLAH BUKAKANLAH HATI DAN PANDANGAN ORANG YANG MELEMPARKAN TUDUHAN ITU SUPAYA SEGERA BAERTAUBAT DAN MEMOHON MAAF KEPADA SELURUH RAKYAT JOHOR...

DPD: Anak Jati Johor..

Anonymous said...

yang mana elok buat pedoman jgn nak melatah hidup perlu di tegur kalau ade yg salah kalau tak ade tak ape la jgn emosi bukan dia tuduh sapesape pun cuma dia cakap seramai yg nak terasa hati tu wat ape kalau kita semau dah solat cukup tak ade hal la takut yg emosi kat sini solatnya tak cukup kut sekadar teguran..

Anonymous said...

assalamualaikum..buat muslimin muslimat..maafkan la saudara bob andai kata2 beliau menyinggung perasaan(manusia buat kesilapan kan?)..tapi jgnlah disebabkan satu perkataan yg tersilap..habis semua nasihatnya tidak dipandang..apabila kita hendaklah mendengar nasihat dan teguran,perkara pertama yang kita perlu buat adalah berlapang dada supaya amarah tidak menguasai diri..-orang johor-

Anonymous said...

Dia bukan TUHAN nak memurtadkan orang....

Anonymous said...

Alaa.. X payah gi singapore lah. Jauh sangat tu. Keje kat sini pun ada yg x solat. Betul x? Cuba chek diri sendiri atau orang yg berdekatan..

Anonymous said...

Islam itu bersifat memudahkan orang. sape tahu sampai tempat keje,dye solat kan. ye,kite semua tahu diskriminasi agama di singapore. dah mungkin rezeki orang tu ALLAH letakkan di singapore, terpaksalah dye keluar pg balek ptg.

SALAH bob cume kaitkan org johor sbg contoh. boleh je kalau dye ckp,mcm 1 negeri tu,keluar 5 pg,balek ptg. kan lebih elok,takde la ade pihak sakit haty. Menegur harus kena cara,bukan ckp ikut sedap haty.

anonymous yang sibuk2 kate,knp terasa? bende betul kot. awak kenal ke org yg mrh2 tu? pemahaman masing2 berbeza,so biarlah org johor nak ckp ape pun. jgn nak sindir sane sini.

KPD BOB, sile la beri penjelasan.

Anonymous said...

Peik la tgk si bob ni, mudah menjatuhkan hukum. Hanya Allah saja yang boleh menjatuhkan hukum kepada manusia. Kerana Dia maha bijaksana. Tapi si bob berlagak pandai. Orang yang alim disukai Allah dan disenangi manusia. Sedar la bob, ko bukan manusia sempurna....

Anonymous said...

skeati jer..ape ingat orng johor nie ape..penh ddok johor ke??klu gitu smue orng pas kat johor murtad jgk r..pkir sblom cakap..

Anonymous said...

1. Adakah Bob cakap semua org Johor murtad - TIDAK, dia memgunakan kalau, kalau org johor yg keje disinagpura yg tidak solat..wahai org johor dengar, mana yg terasa tu..SOLAT LAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN, sbb semua mazhad yg x solat dgn sengaja itu adalah terkeluar dr islam
2. Kenapa manusia x bole cakap samaada org tu murtad atau kafir, berlandaskan quran dan hadis, kalu jelas kita bole cakap sesorg tu murtad atau kafir..kalu kita nampak seseorg menyembah tokong x bole ke kita cakap org tu kafir...sma lar kalu org x solat tu
3. Abg kita kt atas cakap yg dia suka Bob masa dulu...masa dia jahil dulu, tp bila dia dah insaf dh dekat dgn islam dia dah x berapa suka...WOI ingat sikit kt mati..mati dlm jahil kemana sudah nya
4. Kenapa org johor marah sgt ni...ni contoh lar bro CONTOH, sapa yg tak solat, WALAU DIMANA ANDA BERADA sama lar tu yg Bob cakap tu..

Anonymous said...

cakap memang pandai!pam pung pam pungg..ilmu dah cukup ke woi nak bagi tazkirah sane sini..kalau gua, gua nak belajar ilmu agama gua takkan rujuk dengan orang yang baru2 macam ni.comeon lah wey jangan ingat ade songkok atas kepala sume yang diorang cakap tu benar belaka, background pun kene tengok jugak ma..adui

Anonymous said...

pelik???? kenapa ramai pulak nk terasa.....ke memag betul tak solat??
apa abg bob kata tak salah....
hidup abg BOB!
sesiapa pun kena berani dalam menegakkan agama...
Tahniah Abd BOB

Anonymous said...

KAMI RAKYAT JOHOR MENENTANG KATA2 SI JAHIL BUSUK NI!! SESUKA HATI CAKAP MCM 2! DIA SPE TUHAN?!!!

Anonymous said...

alamak naya kmi..

Anonymous said...

aku trime kate yg ko kluarkn bob,, tp engat,, klu nk memimpin x perlu dgn memburuk kn,, kte islam,, diajar dgn sntiasa branggapan baek,, aku trime nasihat yg kau beri,, tp,, troskn menimba ilmu lg saudara,, aku rse bnyk care ko bole beri tazkirah atau nasihat tanpa menyinggung perasaan org laen,, kpd pnyokong bob lokman 2,, jgn nk bikin panas hati org johor lg,, hati korang pun blom tntu bersih,,

Anonymous said...

sedar-sedar je lah kalau x solat tu..xleh terima plak klu org cakap murtad..kalau solat x jd la murtad..klu org lain cakap suruh solat ramai je yg nak menentang..bile cakap clubing ramai je yg comment tny bile nk pegi..ingtlh dunia nk kiamat dh..untung ade org nk dakwah lg..nnt kalau dh xde???????nk hrpkn korg yg tau menghentam org dakwah je??

Cik Ima said...

KALAU VIDEO CERAMAH2 MASUK BLOG POLITIK MEMANG JADI CAMNIH..
ORANG TU CAKAP 'ADA ORANG..' JE PON.. BUKAN SEMUA ORANG JOHOR..
TAPI BLOG POLITIK DAH PUTAR BELIT KASI NAMPAK MACAM APA YANG BOB CAKAP SALAH.. THEN KAITKAN DENGAN PAS.. TAK ADA KAITAN LANGSUNG..
BETUL APA YANG DIA CAKAP TU.. KORANG DENGAR BALIK VIDEO TU BANYAK2 KALI DAN FIKIRKAN SEMULA..
HARAP ORANG2 KUAT BLOG POLITIK TAK POLITIKKAN AGAMA LAGI.. JANGAN DENGAR CERAMAH SEMATA - MATA NAK CARIK KESALAHAN ORANG YANG KASI CERAMAH TU. FIKIRKAN DAN AMBIL IKTIBAR DENGAN ISI KANDUNGAN CERAMAH TU. TOLONGLAH HENTIKAN POLITIK KOTOR..
SAMA - SAMA KITA MAJUKAN NEGARA KITA NIE.
THANKS. - mahasiswi -

Anonymous said...

BNYK LG NEGARA NAPE JOHOR JUGAK YG KAU TEKANKAN? KAU THU KE DIE SMBAHYANG KE XKE? THU KE? NK KATE ORG JOHOR YG KEJE SNGPORE MURTAD SBB XSMBHYANG! ABES TMPT LEN SEMBAHYANG KE BEB? XDE OTAK LA KAU NI BOB!

Anonymous said...

BAJU PON NTAH PAPE.XPERNAH AKU TGK PENCERAMAH PKAI BAJU CM TU!!JAGA LA SKIT PENAMPILAN N MULUT 2!BARU ORG RESPECT!

Anonymous said...

haha..ko ni anonymous mmg ader class laa bab komen..aku suka ko...hahaha..mmg betul kater ko tu...

Anonymous said...

wah ingat dah bgus sgt la tu pakai jubah pakai sereban eh diri sendiri pun x betul nak ngata org biadab sungguh mu ni jgn berani lu masuk johor ek nanti mu murtad lak sapa ko nak ckp org murtad agama ko tu sure ke islamnya ish222 taubat la...

Anonymous said...

ya allah tidak sesekali kau menghukum hamba mu kerana kemurkaan mu tidak juga kau memberi kesenangan kepada hamba mu kerana kecintaan mu....tapi ya allah ini semua ujian kepada kami....ya allah kami redha jika ini ujian bagi kami......ya rabbi ya rahman ya rahim......kau ampunkan lah dosa dosa kami.....seperti mana kau memberi keampunan kepada mereka yg terdahulu dari kami......ya allah kau beri kan juga keampunan kepada bob lokman diatas percakapannya dan kau buka jua kesilapannya agar dia mengatahuinya......amin amin ya rabbal alamin.....

asymal89 said...

Bak kata org tua2...Jadilah mcm padi, semakin berisi, semakin tunduk ke bumi.

Anonymous said...

BACK to BASIC laa..beza antara ISLAM dan KAFIR adalah solat 5 waktu sehari semalam krn solat itu tiang agama sekiranya tiada tiang maka tiadalah agama..secara ringkasnya..saya setuju dgn Bob Lokman berdasarkan pengalaman saya masuk keluar ke singapore gambarannya memang betul..dan bukan semua orang yg dia maksudkan lgipun singapore bukanlah negara yg sukakan Islam buktinya ulama dan maulana x dibenarkan masuk Singapore utk berdakwah..

Anonymous said...

hahahaha. aku org johor jugak. tp xde la terase smpai emo. kita mmg TAK BOLEH hukum org murtad..lebih2 lagi org yg BUKAN ISLAM. tp pd org ISLAM, mungkin BOLEH. sbb murtad bermaksud: KELUAR DARI AGAMA ISLAM. means, org yg PERNAH menganut agama Islam, kemudian berpaling tadah. Tp mmg betul, org yg tinggal solat bole jatuh murtad..bukan kah SOLAT YG MEMBEZA KAN ORANG ISLAM DAN ORANG KAFIR? huhu...bg ulamak yg ada hikmah dlm berdakwah tak akan claim org xsolat murtad. so faham2 sendiri la...org yg tak sembahyang mesti akn terase punya. so jalan yg terbaik utk deal dgn statment ini adalah MUHASABAH DIRI, jgn melenting pula klu ada terkena dn ap yg dikatakan betul. aku pun solat belum sempurna, tp klu SENGAJA tak solat jgn marah la klu org kata kau murtad. kau yg pilih taknak solat!

Anonymous said...

Siapa la kita ni disisi Allah SWT untuk mengatakan seseorang itu murtad.. kita ni insan yang hina.. Bob, Allah dah beri petunjuk tu bersyukurlah.. lebih 10 tahun ko terjebak dalam lembah yang hina.. takde sape pn kate kau murtad.. tak perlu la nak judge orang lain.. Hanya Allah S.W.T yang layak judge hamba-hambanya yang hina ni..

Anonymous said...

kITA ANALISIS BALIK APA YANG BOB SEBUT...IAITU ORANG JOHOR YG KERJA DI SINGAPURA...DIA TAK SEBUT SEMUA ORANG JOHOR. kEDUA..ORANG JOHOR INI BOLEH DIMAKSUD ORANG YG DUDUK DI JOHOR, MUNGKIN IA ORANG2 LAIN NEGERI TAPI DUDUK DI JOHOR YANG BEKERJA DI SINGAPURA, INGAT YANG BEKERJA DI SINGAPURA YANG KELUAR AWAL PAGI. SEBAGAI ANAK JOHOR YG PERNAH KERJA DI SINGAPURA MEMANG ADA BENAR KATA-KATA BOB TU...IAITU TINGGALKAN SOLAT SUBUH...SEBAB NAK KEJAR WAKTU, NAK ELAK SESAK DI CIQ BAIK CIQ MALAYSIA MAHUPUN WOODLANDS...KALAU TAK MEMANGLAH KENA BUANG KERJA. UNTUK PENGETAHUAN YG TAK PERNAH KERJA DI SINGAPURA....TERUTAMA YG SYIF PAGI SEAWAL WAKTU YG MEREKA KENA KELUAR JAM 4.00PG UNTUK SAMPAI DI STESEN BAS LARKIN..DULU DI PUSAT BANDAR...KEMUDIAN BEREBUT NAIK BAS SBS KE SINGAPURA UNTUK SAMPAI SEBELUM JAM 7 ATAU 7.30 PG. WAKTU AZAN SUBUH DI JB IALAH 5.30PG HINGGA LEBIH KURANG 6.00 PG TENGOK PADA WAKTU YG SENTIASA BERUBAH. MEREKA NI PULAK BUKAN SETAKAT ULU TIRAM YANG JAUHNYA HAMPIR 20KM TETAPI DARI SKUDAI , SENAI YG JAUHNYA 25 HINGGA 30KM!!!! SEBAB TU RAMAI YG TERLEPAS SUBUH...DAN JIKA IA MEMANG CARI REZEKI SAMPAI KE TUA DI SINGAPURA...APA YG BOB SEBUT TERLEPAS WAKTU SUBUH MEMANG BETUL!!!!!DAN KEMUDIANNYA...APA YG NAK KITA KATAKAN TENTANG AGAMA? YG PASTI BOB SEBUT ORANG YG KERJA DI SINGAPURA!!!! JGNLAH TERLALU POLITIKKANNYA...SEBAB MEMANG ADA BENARNYA.....KEPADA MEREKA YG TAK SENANG APAKAH CADANGAN ANDA PADA ORANG-ORANG NI UNTUK KERJAKAN SUBUHNYA...JIKA BENAR DARI SEGI LOGIK WAKTUNYA....FIKIRKANJELAH.....

Anonymous said...

Bukan soal terasa atau tidak,adalah tidak adil utk kita menuduh org yg bekerja di singapore tidak melaksanakan solat subuh,ini yg dipertikaikan sebenarnya,ini isu yg diungkit oleh saudara bob,diakui ada segelintir mereka yg bekerja bukan sahaja di singapore malahan yg bekerja disebelah rumah juga tidak menunaikan solat 5 waktu.Sebaiknya saudara bob sedar akan sensitiviti org lain,banyak pendekatan lain untuk berdakwah,tegur menegur sesama islam dituntut bagi tujuan kebaikan bukan utk tujuan memecahbelahkan masyarakat islam yg sekarang dah semakin berkecamuk,takut,tunduk dan akur kepada si kafir,berbalah sesama sendiri,sukar untuk bersatu demi kebaikan bersama,agama dijadikan alat untuk kepentingan diri,munafik....wahai umat yg sayangkan agama islam,lihat dalam diri,kenal siapa kita,siapa saudara kita,siapa musuh kita.Sedarkah kita sikafir terbahak bahak mentertawakan kita yg bergelar umat islam....fikir fikirkan . Allahuakbar!!!

Anonymous said...

apa yg bob ckp betul, cuma cara cakap yg xkena. maklumlah, org baru nk belajar berdakwah. mesti ada salah silap. nabi sendiri pun pernah buat salah, iaitu pernah putus asa sekejap ketika berdakwah kpd org kifir. kemudian Allah menegur dlm ayt al-quran. c'mon la,, org alim pun pernah buat dosa, salah, silap.. cuma mereka telah meninggalknnya..

Anonymous said...

org yg xnk smbhyg mmg la die ckp xsempat nk solat subuh..arwah makcik aq dr muda smpi sakit nk meninggal aritu..kje kt sngapo je ..tp xplak die lupa n xsempat nk solat..aq komen bkn sbb aq terasa...tp bertapis2 la..istilah murtad tu xbpe nk bgus aq dgr..arwah mkck dr bt pht tau ke sngapo..bpe lame perjalanan tu?klu ko rase solat tu wajib..ko mesti gak sempat2 kn solat..klu ko rsa terpaksa coz tkut kne buang kje,sgup tglkn kn solat tu masalah ko..jgn ko nk ckp semua org yg kje sngpo mcm ko gak?????ko nk sokong bob lantak ko la..mkck aq pg naik haji pon pkai wit cpf msa kje sngapo tau..klu nk sokong bob sokong le ko..tp jgn sbb pgalamn ko,ko nk same kn dgn org lain faham!!!mcm mane ko nk murtadkn org sdg kn allah swt sentiasa buka pintu taubat tok umatNYA.tp pada korg maksud MURTAD dlm islam bleh taubat ke?

Anonymous said...

Bob Lokman! tak baik memurtadkan sesama ugama! awak tu kena banyak muhasabah diri! telah banyakkah ilmu didada? berapa lama mengaji kitab tauhid, fiqah, tafsir dan lain-lain lagi? Imam Shafie adalah seorang yang tinggi sekali ilmunya tidak pernah memurtadkan sesiapa pun! awak malulah pada Allah yang hanya dia mengetahui isihati manusia.

Anonymous said...

Entah camaana la penulis blog ni quote kata-kata orang..cuba dengarkan kami petikan ceramah beliau itu..supaya kami yg mendengar ini dapat berfikir terlebih dahulu sebelum membaca tulisan saudara yg belum terbukti keberkesanananya dalam menterjemahkan kata-kata orang dalam bentuk tulisan...bab murtad dan memurtadkan orang ini tidak pernah dilakukan oleh mana-mana person dalam PAS dahulu kini dan selamanya..kecuali yg pernah berkata seperti itu telah masuk sebelum Parti yg "dikatanya" itu..jadi oleh sebab itu saya berpesan kepada diri dan penulis blog ini lebih berhati-hati dalam merekodkan kata2 orang dalam bentuk tulisan..kerana akibatnya perbuatan saudara ini amatlah berat..terutama membangkitkan rasa benci membenci dikalangan umat islam yg sedanng berusaha utf faham Islam

Anonymous said...

aku bukan nak cakap ape la bob..anak kau lepak2 join jamming tu camne?..hukum main alat music tu camna bob?..aku student kt kolej legenda..ex housemate aku dari sg. buloh kwn dgn anak ko..aku ni org johor dok skudai..terasa jugak ko ckp camni..habis law gerak dr rumah 4.40, pkul 6 singgah solat di jb pastu masuk woodlands camna tu bob?..kau nak tanggung dosa??..kalau org yg tak bersalah laknat kau bob..nauzubillah..
~apis skudai

Anonymous said...

Sy org spura dok jhr. Tiap2 ari klr rumah jam 5. Sampai spura trus gi masjid annur. Dimasjid tu byk motor2 plate msia & semua solat jemaah di masjid tu. Napa org ni menuduh rakyatnya sendiri tanpa bukti? Pikiran cetek! Nak ceramah kena siasat pekara sebenar. Bukan dgn hanya kerana seorang rakyat jhr yg buat begitu..semua rakyat jhr sama mcm tu!

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive