Kebijaksanaan Tony Pua Jahanamkan Orang Melayu...!!!!



Pembangkang menimbulkan isu berkenaan penggunaan simpanan RM1.5 billion wang EPF bagi menyediakan pinjaman perumahan kepada mereka yang bergaji rendah yang tidak layak untuk pembiayaan bank.

Blogger Hantu Laut melihat isu yang ditimbulkan Tony Pua sebagai anih memandangkan Pakatan Rakyat membuat akuan mereka membela rakyat. Harap perkara ini dicanangkan oleh media.

Seluruh dunia samada di negara maju atau membangun, kerajaan bertanggungjawab membantu mereka yang berpendapatan rendah dan yang perlu bantuan mendapatkan injaman murah atau sewaan rumah murah.

Di Britain, mereka boleh duduk di rumah council. Pada tahun 1979, Britain memperkenalkan undang-undang membenarkan penyewa membeli rumah.

Di Singapura, HDB sudah begitu berjaya dalam menawarkan rumah kepada yang berpendapatan rendah dan kemudian HUDC untuk berpendapatan sederhana.

Apa salahnya untuk EPF yang mempunyai dana sebanyak RM400 billion untuk melabor dalam pinjaman bagi yang berpendapatan rendah. Jumlah RM1.5 billion tidak sampai pun 1& portfolio dana EPF untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik.

Pelaburan EPF yang lain boleh merudum, tetapi pinjaman ini yang dijamin oleh DBKL atau Majlis Tempatan selamat.

Di mana agaknya kepandaian Tony Pua yang kononnya belajar juga di Oxford. Kononnya pinjaman ini bertentangan dengan Akta EPF. Adakah dia sudah baca betul-betul AKta EPF yang jelas tiada menyatakan demikian, malah Lembaga Pengarah EPF diberi kuasa untuk menentukan jenis pelaburan yang mahu dilabur.

Tony hanya mahu menimbulkan isu politik untuk propaganda yang memakan diri sendiri. Ternyata DAP berpura-pura berjuang untuk si miskin tetapi dalam masa sama menafikan hak mereka untuk kehidupan yang lebih baik. INi adalah retorik kapitalis tanpa simpati dan hati budi.

Kalau demikian, perlu kita semua fikir kembali akan janji-janji berikut yang pernah mereka ucapkan:
1. Merendahkan harga bahanapi dengan memberi lebih banyak subsidi.

2. Menurunkan harga makanan dan keperluan dengan menambahkan subsidi.

3. Meningkatkan royalti minyak ke 20% ke Sabah dan Sarawak.

4. Menghapuskan toll lebuh raya.

Bolehkah dilakukan?:-  AAKJ

7 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya Melayu telah lama jahanam dibawah pemerintahan melayu itu sendiri. Buktinya.. siapa yang memerintah selama 50 tahun di Malaysia dan siapa yang ada kuasa ke atas Melayu dan Islam. Adakah Cina DAP berkuasa? Adakah melayu PAS berkuasa untuk merubah melayu? Apa cina DAP boleh buat untuk menjadikan melayu lemah sekarang. Adakah mereka pergi ke setiap rumah melayu dan mengugut mereka untuk tunduk kepada cina DAP.. selama hidup saya belum pernah lagi tapi apa yang nampak dengan jelas masalah orang melayu adalah kerana mereka sendiri dan pemimpin melayu. Orang melayu tidak cerdik menetapkan siapa pemimpin melayu yang wajar membimbing mereka dan hanya bersetuju berdasarkan talian keluarga (tak kira cerdik ke tidak, beretika atau tidak) atau ikut cakap orang tanpa ada membangkang.. sikap ini terbawa2 dari kecilnya orang melayu hingga ke universiti dan hingga berkerjaya.

Sendiri buat masalah, tuduh orang lain yang buat kecoh.. malang sungguh.

Anonymous said...

Siapa yang dah jahanam?sungguh x masuk akal ape yg anon di atas ceritakan,bah kan hanya tau mengkritik dan bukannya nak menambahbaik ekonomi ataupun pemikiran orang melayu kita..jelas sekali pemikiran anda dibawah kelas bawahan..ape anon xdapat bantuan penuh kerajaan?anon merempat ditanah atau negara sendiri?inilah yg dikatakan tidak mensyukuri nikmat tuhan..mlah dgn tamak haloba mengatakan kerajaan sekarang menjahanamkan org melayu..igt melayu ni anon saja kah?jika anon berada di tampuk pimpinan,anon juga akan ada sifat KRONI utk menguntungkan saudara(cerdik,x berapa cerdik)..jgn menuding jari jika xpernah sandang tugasan tersebut..tq

Anonymous said...

anon 1.15 jelas sgt berpemikiran munafik. penyokong tegar tony puah dgn nuar berihi dan wali seliparnya. 50 tahun melayu memerintah apakah malaysia terlebih teruk drp indonesia? lu jwblah sendiri kalau dah cerdik sgt. kalau tak suka dgn pemerintahan melayu malaysia, lu berambus wahai munafik dr negara ini.

Anonymous said...

sgt stuju bahawa anon 1.15 dah tak waras pemikiran akibat terdedah dgn agenda anwar,dap.selama 50thn, anon 1.15 terseksa rupanya duduk di malaysia.kesian dia..pi la duk bangla mcmtu :)

Anonymous said...

Anon 115... Dah dibayar sebenarnya.... Dah tak reti nak berfikir mana ug betul atau mana ug salah. Kerajaan punya dicanggah, pembangkang bersifat kroni dan mewarisi turun temurun kuasa dan tampuk kepimpinan seperti lim guan ngan kit siang, anwar ngan izzah, karpal anak beranak dll tak pula dipertikai. Satu hari nanti.... Pasti anon 115... Akan tahu bumi mana yg dipijak sebenar. Gunakan otak utk berfikir, bukan menambah kekalutan. Tak sayang diri, keluarga dan masyarakatkah?

Anonymous said...

yang membentuk tingkah laku dan cara hidup bukan kerajaan tp mak bapak..

Anonymous said...

anon mak enon 115..lu mabuk minum todi ke..jangan bikin hati gua marah la mak enon..lu masuk parti cina bangsat DAP lah lagi baguih..

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive