Adakah Yusof bersubahat dengan Anwar?


Hampir semua orang terkejut semasa perbicaraan Anwar mengenai isu Bersih pagi ini. Semua kerana kehadiran seorang peguam yang mewakili Anwar, Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin, bekas Peguamcara Malaysia, 2, yang juga mengetuai barisan pendakwa raya dalam kes perbicaraan kes liwat Anwar terhadap Saiful Bukhari.

Keadaan hari ini mengingatkan kembali seperti Mahathir berpegangan tangan dengan Anwar, sehari selepas beliau dipecat dari jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998.

Yusof secara rasminya meletak jawatan sebagai Peguamcara 2 beberapa hari sebelum Anwar dibebaskan daripada pertuduhan meliwat Saiful Bukhari oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Januari 9, 2012.

Ramai tertanya-tanya bagaimana Anwar boleh memenangi perbicaraan kes liwatnya itu, ini adalah kerana Hakim membuat kesilapan dalam penghakiman beliau, dan tindakan Yusof dalam hal ini telah menyebabkan keraguan terhadap pendakwaan dan mungkin Yusof telah memainkan peranan yang penting dalam pembebasan Anwar.

Bagaimana dan betapa besar peranan Yusof itu tidak diketahui. Tetapi ada semua orang mahu Yusuf  menjelaskan apa sebenarnya yang berlaku. Yusuf pendakwa bukan seorang peguam cara, dan entah bagaimana peguam hari ini dikelilingi dengan isu-isu kredibiliti dan integriti.

Sekarang baru kita dapat mengetahui mengapa kes Anwar selalu ditangguhkan begitu lama tanpa apa-apa bantahan dari pendakwa. Kini kita boleh menilai mengapa terdapat pelbagai kesilapan bodoh yang dibuat dalam menolak  albai-albai dan saksi-saksi yang mereka telah dibawa ke mahkamah oleh Karpal Singh,

Perkara yang sama dengan tindakan menamakan Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif sebagai sebahagian daripada pendakwa walaupun mereka tahu bahawa dia mempunyai 'isu' dengan Saiful Bukhari. Perkara sebenar di sebalik 'isu' ini tidak penting, perkara yang penting dalam perkara ini ialah kegagalan dalam memahami masalah yang telah menyebabkan kes itu hampir dilupuskan oleh mahkamah.

Dan siapa yang patut bertanggungjawab dalam perkara ini?  mungkin Yusof, kerana sebagai pemimpin pendakwaan, beliau bertanggungjawab dalam memilih Timbalan pendakwa kanan awam yang benar-benar dapat membantu beliau untuk mengendalikan kes itu.

Pasti semua kegagalan kes liwat Siful ini ada yang telah memainkan peranan yang penting untuk membuat Hakim  mengeluar keputusan untuk melepaskan Anwar dari kes Saiful.

Yusof tidak perlu untuk menjelaskan apa-apa kepada media (terutamanya pro-pembangkang) seperti apa yang dia lakukan tadi. Yusof perlu menjawab kepada rakyat kerana semasa beliau bekerja di Pejabat Peguam Negara (JPN), beliau telah dibayar oleh wang rakyat.

Ini bukan perkara kecil, ini adalah perkara serius yang melibatkan integriti JPN sebagai organisasi yang mempunyai kuasa penuh dalam menentukan sama ada kes-kes tertentu yang layak untuk dibicarakan atau tidak. Perkara yang sama pergi ke sama ada rayuan boleh dibawa ke mahkamah yang lebih tinggi atau tidak.

Kita bimbang rasuah atau penyalahgunaan kuasa yang mungkin telah terlibat dalam perkara itu. Jika ia adalah benar bahawa Yusof telah 'dibeli' apabila beliau mengendalikan kes Anwar, perbicaraan semula perlu diadakan dengan garis baru pendakwa.

7 comments:

usin said...

patut la kalah. dh rancang untuk kalah rupanya. kesian saipul, "tukang buat pagar" rumah dia memang nak pagar tu runtuh. anwar memang hebat kerana dapat memanipulasi kekayaan yang dia ada.

Anonymous said...

kalau dah duit haram yahudi dah bertimbun al juburit memanng boleh beli semua peguam yang mana takde integriti, hakim hakim pun skrg jadi tanda tanya

Anonymous said...

YANG PALING KASIHAN DAN SO PATHETIC SEEING DATUK YUSOF ZAINAL MENGAKHIRI ZAMAN2 KEGEMILANGAN NYA SEDEMIKIAN RUPA. SO MUCH THE POWER OF MONEY.

INGAT MAHKAMAH AKHIRAT TETAP MENANTI.RESPECT AND INTEGRITY HAVE TO BE EARNED....NOTHING SPECIAL OF TODAYS HAKIM2.

Anonymous said...

Yusof nak duni dia kan dapat dunia orang yang menghinati orang seperti yusof tidak akan selamat mungkin dunia dia lepas tetapi akhirat dia akan terima balasaan Allah. Yusof Nama kau adalah nama nabi Allah Yusof berperangailah sepertinya jangan nama sepert nabi tetapi perangai kau macam babi.Saiful bersabarlah Allah akan menurnkan org yg bersalah dan menaikan org yang benar Insallah. Yusof kau perasaan atau tidak perbuatan dan perangai kau seperti org kafir, tempat yang layak bagi kafir diakhirat kelak adalah neraka jahanam.

Anonymous said...

Sauadar Pembaca,

Senarnya ada hikmah yang tersirat dalam kes ini. Sekarang mula terbuka satu persatu siapa sebenarnya gunting dalam lipatan.

Sauadara Saiful, banyak banyak bersabar ye! Pengangan saudara adalah betul, bahawa keadilan itu akan terjelma juga akhirnya kalau tidak di mahkamah dunia, tunggu di mahkamah akhirat.

Tetapi saya yakin di dunia lagi kebenaran itu akan timbul juga akhirnya. Biar Anwar ketawa puas puas dengan 'kemenangan' sementaranya itu!

Allah swt biasanya selalu memberi dugaan dan cubaaan terhadap hamba hambaNYA yang dikasihi supaya mereka sentiasa bertawaqqal dan menjaga keimanannya.

Mereka yang selalu diberi 'kemenangan'awal oleh Allah swt adalah golongan yang tidak dikasihiNYA. Golongan ini akan terus hanyut kerana Allah swt tidak peduli untuk memberi peringatan kepadanya.

Sekarang kita tahu siapa sebenarnya pendakwa yang mengendalikan kes Saiful.

Anonymous said...

bila ditanya kenapa kes saiful selalu tertangguh, seorang hakim pencen menyatakan jangan percaya loyar, kerana depa main duit.

Ayah Man said...

Mengikut sejarah serta pemgalaman, Melayu adalah masyarakat lemah, pengamal budaya jelik. Kehebatan Melayu seperti beradat, sopan, kesederhanaan, sabar, berseni, setia, jujur, taat dan patuh kepada raja, jika pun ini benar ia kian berlalu. Maalangnya ini semuanya tidak benar.
Sifat2 murni dan hebat ini dimainkan secara berlebihan didlm pandun,syair,seloka, gurindam kerana ingin memuliakan diri.
Melayu sebanar2 Melayu adalah yg dapat kita lihat pada hari ini; RAMAI, antaranya dan terbaharu ialah Datuk Yusuf Zainal.
I predict that the Malay society is at the brink of collapse. Many signs inevitably suggest that this is a reality we simply cannot avoid. Individual sense of morality is growing weaker. The culture of lying,dishonesty,dereliction of duty,back stabbing have all settled deep in the bodies of the Malay society. We seem to be doing away with universal and quick to renounce our traditional morality.
Simply look at the many examples we have around and of course what is becoming now common is the
unethical practices of COMPROMISE almost everywhere; medical,legal,religious,public administration ect

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive