4 Juta Penduduk Lembah Kelang Bakal Diancam Bahaya Arsenik...!!!


Kerajaan PR Selangor tidak lagi boleh menafikan bahawa negeri itu bakal mengalami krisis bekalan air yang buruk dalam masa terdekat apabila bukti-bukti kukuh mengenai kekurangan air di empangan-empangan didedahkan. Sebelum ini mereka cuba meremehkan isu tersebut konon mainan politik Barisan Nasional, tetapi nada mereka kemudiannya berubah dan cuba meyakinkan rakyat bahawa mereka punya strategi sendiri untuk menanganinya.

Antaranya, melakukan pembenihan awan dan menggunakan air dari bekas lombong untuk menampung keperluan di Lembah Kelang. Ini dinyatakan sendiri oleh exco kerajaan negeri Selangor, Dr. Xavier Jayakumar.

Bagaimanapun, kedua-dua penyelesaian yang dicanangkan kerajaan PR Selangor ini adalah tidak praktikal. Ini kerana pembenihan awan tidak mampu memastikan seratus peratus kejayaan. Kalau pun berjaya, ia masih tidak menyelesaikan masalah utama iaitu, bukannya kekurangan air mentah, tetapi bekalan air yang dirawat.

Begitu juga dengan menggunakan air lombong sebagai penyelesaian kerana air lombong mengandungi logam berat yang tinggi selain bakteria dan mikroorganisma yang membahayakan pengguna. Logam berat yang amat membimbangkan yang banyak terdapat di dalam air bekas lombong adalah logam arsenik (As). Arsenik mampu menyebabkan pelbagai penyakit termasuklah penyakit hati, buah pinggang dan pebagai jenis kanser.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menetapkan kadar selamat arsenik inorganik ini sebagai 0.01 mg/l. Namun, beberapa negara di dunia di dapati mempunyai paras arsenik yang sangat tinggi dan ada yang melebihi 200 kali ganda.

Walaubagaimanapun, memang benar bahawa air bekas lombong boleh dirawat dengan beberapa cara.

Antaranya, kaedah rawatan secara pasif (passive treatment method). Iaitu air sisa lombong disalurkan ke kolam pengoksidaan sebelum disalurkan ke kolam SAPS (Successive Alkalinity Producing System). Kolam takungan SAPS di lapisi dengan tiga lapisan iaitu lapisan pertama adalah batu kapur (limestone), lapisan kedua adalah lapisan organik dan lapisan ketiga (paling atas) adalah lapisan air sisa. Air akan ditahan di dalam kolam ini selama 3 hari. Selepas itu, air sisa di alirkan ke kolam wetland sebelum dilepaskan keluar. Melalui kaedah ini, pH air dapat ditingkatkan kepada pH 6 dan kandungan logam berat Fe dikurangkan daripada 32 ppm kepada 0.9 ppm.

Selain itu, ada juga rawatan secara aktif (active treatment facility) iaitu di mana kadar alir air lombong yang tinggi dan kuantiti yang banyak. pH air sisa setelah dirawat dan dialirkan keluar melalui cara ini adalah 7.84.

Walaupun ada caranya untuk merawat air lombong, cadangan menggunakan mana-mana satu dari kaedah ini untuk menyelesaikan masalah air di Selangor adalah tidak praktikal memandang kos yang begitu tinggi termasuk masa yang terlalu suntuk. Kos pembinaan loji rawatan secara aktif bagi lombong Hamtae di Korea sahaja memakan belanja sebanyak USD3 juta.

Apatah lagi apabila terdapat cara lain yang lebih mudah, cepat dan murah serta terjamin selamat untuk mengatasi masalah ini, iaitu dengan menggunapakai penyelesaian yang telah digariskan oleh kerajaan pusat iaitu Projek Langat 2.

Oleh itu, bagi kerajaan Selangor untuk memilih cara penyelesaian yang tidak praktikal untuk mengatasi masalah ini, menimbulkan keraguan di kalangan rakyat mengenai motif sebenar serta kredibiliti mereka. Lebih dari itu, adalah tidak wajar bagi sebuah kerajaan negeri untuk membiarkan rakyat menanggung risiko keracunan logam berat, seperti arsenik hanya kerana ego dan enggan menerima atau mengakui sesuatu perancangan yang terbaik yang dicadangkan oleh pihak lawan, iaitu kerajaan Barisan Nasional.

Sedangkan, pihak PR selama ini yang begitu beria-ia membangkitkan isu alam sekitar walaupun sebenarnya tiada isu. Contohnya, kilang Lynas yang telah disahkan selamat oleh pakar-pakar antarabangsa tetap dituduh mereka sebagai merbahaya kepada alam sekitar dan kesihatan rakyat Kuantan.

Pelik sekali apabila PR konon memperjuangkan keselamatan dan kesihatan rakyat Kuantan tetapi sanggup pula mendedahkan 4 juta rakyat Selangor kepada risiko keracunan arsenik.

Lagipun, PR sepatutnya lebih peka dengan bahaya arsenik memandangkan Ketua Umum mereka, Anwar Ibrahim pernah mendakwa disuntik dengan racun tersebut oleh kerajaan ketika beliau pertama kali dipenjara kerana meliwat.

‘Ketakutan’ Anwar dan keluarga terhadap kesan arsenik begitu hebat sehingga membawa isu itu kepada media antarabangsa. Untuk pengetahuan, kemasukan arsenik dalam jumlah besar ke dalam tubuh secara mendadak akan menyebabkan serangan akut seperti sakit perut akibat sistem pencernaan rosak, muntah, cirit-birit, rasa haus yang hebat, kejang perut, dan akhirnya koma, dan kematian.

Manakala kemasukan secara sedikit-sedikit dalam jangka waktu lama pula, seperti meminum air yang mengandungi racun arsenik, akan menyebabkan nafas berbau, peluh berlebihan, otot longlai, perubahan warna kulit (menjadi gelap, gangguan saraf, dan seperti yang melanda penduduk Chile dan Bangladesh iaitu penyakit kaki hitam dan juga kanser kulit.

Kini, ternyata, Anwar telah berbohong kerana beliau jelas sihat sejahtera setelah dibebaskan, malah boleh ‘beraksi’ dengan begitu hebat tak kira di pentas-pentas ceramah mahupun di bilik-bilik hotel.

Dengan pengetahuan yang ‘mendalam’ mengenai arsenik, adalah pelik sekali apabila kerajaan PR Selangor langsung tidak bimbang jika rakyat mereka terdedah kepada racun ini. Ini menunjukkan bahawa kerajaan PR tega mementingkan politik lebih dari rakyat.

Justeru, kita sarankan agar parti tersebut membuang sahaja nama ‘rakyat’ kerana ia jelas tidak menepati objektif pakatan mereka.

5 comments:

Anonymous said...

entah berapa byk punya binatang atau manusia dah berkubur dlm lombong lombong hanya tuhan saja yg tahu, nak pula suh kita org minum air lombong ishkkk tak nak laa silap haribulan kita org yg berkubur dulu, dia org apa kira duit ada siap pasang filter besar besar dlm rumah kita yg miskin apa ada?

azman sputer said...

TUAN,
Syabas pihak Admin telah mengeluarkan artikel yang memang berguna untuk rakyat Selangor.
Memang sampai kiamatla isu air ni tak selesai kalau MB Selangor yang uruskan.
asyik politik 24 jam. lepas tu paksa rakyat guna air lombong plak...memang hancusss....

Anonymous said...

Inilah jadinya apabila S’ngor diurus oleh Khalid yg mmg tidak arif mentadbir dan disekat oleh mereka yg bukan pakar air tp mengaku bijak mcm pakar air
Hampir seluruh pakar air termasuk drpd UM, UTM, UiTM, UUM, USM dan juga badan2 air spt MWA, SWAN, S’ngor Water Watch dll semuanya ckp air lombong merbahaya sbb byk logam mahupun arsenik.
Baru-baru ini pun pakar air drpd UUM ckp air mentah drpd sungai2 di S’ngor begitu tercemar dan tidak sesuai utk diproses utk dijadikan minuman oleh warga Lembah Klang.
Maka dgn sbb itulah perlunya ada penyaluran air mentah drpd Phg ke S’ngor dan perlunya dibina LRA Langat 2.
Pembenihan awan dan usaha lain tidak akan memberikan kesan positif utk memenuhi empangan2 yg lain2 yg kian susut.

Sgguh malang nsb rakyat S’ngor bertuankan Khalid dan konco2nya!

terbilang said...

apa nak heran kan. semua cadangan macam pembenihan awan dgn rawat air lombong apa bagai semua tu tinggal cadangan aje. konon nak jadi jaguh di kalangan rakyat walhal kesan buruk tak nak pulak cerita. dah masak sgt perangai pembangkang ni

Rasputin said...

Ni haa berita baru tiba2 nak bina loji lagi murah dari Langat 2, dulu cakap loji tak perlu lar ni dok terhegeh2 nk bina loji teknologi Kanada apa benda entah. Konon lagi murah dari Langat 2 last2 nnt jadi malapetaka utk rakyat Selangor!

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive