Sultan Selangor Diheret Kedalam Isu Gereja Di Gegar JAIS


Memang kurang ajar puak-puak tu bila mempertikaikan kuasa pihak Agama Islam membuat siasatan.. Dan yang paling kurang ajar ialah bila dorang cuba nak babitkan Sultan Selangor didalam Isu ni..

Gua heran satu perkara.., cepat sungguh dorang mengadu kepada Media Indonesia.. Dan kalau korang baca BBC Indonesia tu, memang dorang dah burukkan Malaysia kononnya dah berlaku ketegangan agama di negara ni..

Ini semua tak lain adalah kerja Anwar Ibrahim dan konco-konconya lah.. Dia kan selalu je pergi melawat ke Indon tu untuk kutuk Malaysia..

Dan ini juga jenis kafir yang Khalid Samad pertahankan sangat tu? Memang bodoh puak-puak PAS bila terlampau percayakan kafir lebih dari saudara semuslim sendiri...



    Dewan Gereja Malaysia menyampaikan bantahan kepada kerajaan Malaysia kerana pihak polis dan pegawai jabatan agama JAIS, masuk ke dalam sebuah gereja tanpa surat perintah.

    "Semua tempat kebaktian, sembahyang, seperti kuil, masjid, gereja dan lain-lain adalah tempat suci. Sebab itu polis atau wakil-wakil lain tidak boleh masuk secara terus tanpa alasan munasabah atau surat perintah.

    Kalau hendak masuk juga harus mendapat kebenaran dari ketua agama berkaitan," kata Herman Shastri, seksyen Dewan Gereja Malaysia kepada BBC Indonesia. (British Boardcasting Corparation)

    Serbuan itu pada (03/08) malam di Gereja Metodis Damansara Utama, Selangor.

    Polis dan Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS, memasuki gereja ketika majlis jamuan makan malam sehubungan dengan kegiatan sebuah LSM, Harapan Komuniti.

    "Amat dikesali jika jamuan untuk para sukarelawan, pemimpin dan masyarakat harus diganggu oleh tindakan yang mengejut dan memualkan dari pejabat agama negari dan Polis," lapuran kenyataan resmi Dewan Gereja Malaysia.

    Pihak Gereja meminta agar Sultan Selangor melakukan penyelidikan atas apa yg terjadi sebagai 'penyerbuan yang tidak beralasan'.

    Herman Shastri juga berkata insiden ini adalah baru pertama kali terjadi dan pihak kami tertanya tanya dan menimbulkan ketakutan.

    "Antara perkara yang membuat kami ketakutan di kalangan kaum Kristen disini kerana inilah yg pertama berlaku apabila Polis dan wakil-wakil JAIS, masuk ke dalam gereja tanpa kebanaran dan tunjuk surat arahan. Mereka mengatakan hendak membuat investigasi atau siasatan tentang apa yang sedang dibuat dalam gereja, jelas Herman lagi. - BBC

DARI MPP


10 comments:

Anonymous said...

Sepatutnya acara Majlis Makan Malam Amal patut tidak di adakan yang melibatkan 12 orang islam diadakan semasa bulan suci umat islam. Sedangkan Umum tahu (semua rakyat Malaysia) bahawa bulan ramadhan adalah bulan bagi umat islam melaksanakan ibadat di masjid masjid. Melibat orang islam berada di gereja sepatutnya mereka berada di masjid telah menimbulkan syak wasangka. Pihak gereja patut lebih sensitif dan arif hal hal keagamaan di Malaysia terutama agama persekutuan Malaysia. Kalau hendak membuat amal pun buat lah di bulan bulan lain jika hendak melibatkan orang orang melayu islam.Kalau kita sudah hilang kesensetifnya hal hal berbagai agama maka ini lah yang terjadi.Jangan fikir apa yang kita buat orang tidak tahu???

Anonymous said...

Aduh...nampak gaya Kerajaan Malaysia sudah masuk perangkap...Isu ini sebenarnya shj dimainkan oleh pihak pembangkang dan mastermind nya adalah Anuwar...apabila ianya berlaku dunia barat akan nampak bertapa Kerajaan Malaysia anti Kristian.pasti dunia barat akan masuk campur dan menyokong kuat tindakkan Anuwar..disini dunia barat akan memberi tekanan terhadap DS Najib dan membuat barat membenci DS najib khasnya dan Malaysia am nya.
Anuwar sengaja ke indonesia utk bangkitkan isu ini dari sana agar dunia nampak Indonesia yg majority dan penduduk islam terbanyak didunia pun mengutuk Malaysia.Dgn itu barat yakin apa tindakkannya juga akan dapat sokongan Negara Islam yg lain. Anuwar dah nak menjadikan Malaysia seperti Iraq,Afghanistan.Habis tentera barat hancurkan..tika itu dia akan mengambil alih pemerintahan..manusia seperti ini sudah tidak peduli kan nasib rakyat kerana moral dirinya sudah hancur pada pandangan rakyat Malaysia.Dia akan bertindak apa sahaja tanpa memperdulikan akibatnya demi mengembalikan maruahnya.

fxclub administrator said...

Ustaz2 pro pembangkang dimasjid juga main peranan semasa sampaikan tazkirah. Sambil sampaikan tazkirah ambil kesempatan untuk buat fitnah burokkan kerajaan. Orang Islam jadi keliru dan berpecah kalau tak boleh buat perbezaan antara betul atau salah. Tak banyak ilmu dapat kalau tazkirah dipolitikkan untuk kepentingan sendiri. Alquran dan hadis dijadikan dalil untuk menguatkan hujah yang sampaikan. Kadang2 cerita yg disampaikan tak logik. Saya nak tahu apa sebenarnya definasi tazkirah yg sebenar?

Anonymous said...

Ini belum lagi kerajaan diperintah oleh pembangkang kalau tidak orang Islam langsung tak boleh bersuara. Pada saya sepatutnya pihak gereja kena dapatkan kebenaran untuk jemput orang Islam berbuka puasa di gereja dan amat menyedihkan kenapa orang Islam saja nak kena jaga hati orang bukan Islam. Orang bukan Islam boleh tegur orang Islam tapi kalau orang Islam bersuara dah jadi isu sensitif pula. Sayapun tak faham hidup di Tanah Melayu dah rasa macam menumpang pula. Pergilah bermastautin di Australia baru dapat 2nd citizen, maknanya tak layak mengundi. Di Tanah Melayu dah dapat hak mengundi apa lagi nak.

drsbos said...

Perlembagaan di Malaysia dan Indonesia berbeza kerana negara juga berbeza. Bab agama juga berbeza. Di Malaysia Islam adalah agama resmi, tidak berlaku sebaliknya.Jadi jangan disamakan walaupun rumpun yang sama. Di semenanjung,takrifan MELAYU termaktub adanya perkataan Islam sebagai penentunya, tidak berlaku sebaliknya. Kenapa kes ini di bawa ke BBC Indonesia. Malaysia lebih hebat kerana tanah jajahan Britsh. BBC (British Boardcasting Corparation. Lebih malang MELAYU ISLAM sendiri tidak tahu tentang status agama ISLAM di Malaysia......lebih2 lagi pemimpin....sedih....kemudian jadi bahan jajanan di jakarta?????. Jajan kurang baik untuk kesihatan

Anonymous said...

kalau org islam berbuka puasa..org kristian di malaysia dengan ramah menerima jemputan itu tanpa syak wasangka..tetapi apabila org kristian menjemput untuk makan..macam2 org kata..ini tak boleh..itu tak boleh..saya berdoa agar Tuhan melembutkan hati org islam agar tidak terlalu memendang serong terhadap org kristian..dan tidak menganggap org lain kafir..

Anonymous said...

Dalam hal ini bukan agama atau warna kulit yg harus dipertikaikan, masalah yang besar dikalang kita adalah tiada rasa 'HORMAT MENGHORMATI' kalau itu ada InshAllah semua nya beres..

Anonymous said...

Kenapa perlu berbuka puasa di gereja...hotel dewan bukankah banyak utk menjemput berbilang agama bangsa.melainkan ada agenda

Anonymous said...

jng cakap banyak la UMNO nak jadi hero macam mana di sabah terang2 paling banyak kes murtad kenapa UMNO tak bisin2 hal ni masuk kan dalam Tv. dah berapa lama UMNO di sabah berkuasa di kampung sy ada berapa org mulap dulu masuk muslim. laps tu keluar balik masuk keristian kenapa tak UMNO bisin2 sepupu sy kewin dng org keristian dia sekali masuk keristain kenapa jais dng UMNO tak bisin2 hal niskrng dah beranak pinak. jng nak jadi hero la UMNO negeri yg kau org kuasai pun di sabah banyak kes murtad mulap masuk keristian balik ni pula nak bisin2 macam hero pula UMNO ni. ni la org2 UMNO ni bodoh sagat buka mata kau org lbar2 tgok di sabah berapa banyak kes murtad.apa yg UMNO buat dng jais tak ada hal itu tak di bisin2 kan pula terang banyak kes murtad di sabah. di kampung sy keninigau sabah ada berapa org mulad yg dah masuk balik keristain. ni apa ceriata. UMNO yg kuasai sabah bukan pebakang bodoh cuba jawab hal ni

Anonymous said...

alo bonggok, kes murtad ni merata la.. mak bapak ko tak ajar apa erti 'manners' dan 'menace'? kalo tak faham maksud dia, memang dasar otak sengkek atau tak sekolah la..

aku memang tak selesa dgn hal ini tetapi MURTAD BUKAN BENDA BARU! tak kan ko baru tahu?

ko pernah keluar dari malaysia ke atau ko ni stock2 tempurung sejagat? takat browse kat internet dan baru2 belajar tengok satelite tv jangan la nak perasan ko ni dah global.

takat keluar atas ehsan duit mak bapak atau kerajaan, lupa kan saja la..

ko balik rumah, ko temgokla anak2 ko tu, adik beradik ko tu, sedara mara ko tu, kawan2 ko tu, bangsa ko tu, atau lebih detail, ko tengok la diri ko tu sendiri.. sedar la stock 'mak jemah' ko tu.. pandai je mengata orang..

takat2 mengumpat2 bila duduk kedai2 kopi atau mamak, bermabus la..

apa hero2? ko tu kampong la.. bukak mata ko tu.. KENAPA ORANG MURTAD? ada kah islam ko tu ikutan, tradisi, inheritance, pasal nak kawin?, stylo milo?, atau ko peluk islam kerana iman?

bukan islam saja la, ini khas utk semua agama dan bangsa di dunia yg menuju ke hidup atheism. jangan la ko tengok kat tv tu, ko dah termakan yg sunday mass gereja kat america atau UK sentiasa penuh macam di gambarkan? reality dia adalah kosong dan ada gereja2 yg dah di sewakan menjadi madrasah atau rumah ibadat islam. tengok link di bawah!

http://www.theologyweb.com/campus/showthread.php?144544-Some-churches-renting-to-Muslim-groups

http://www.asianews.it/news-en/If-Muslims-ask-for-Europe%E2%80%99s-empty-churches...-21031.html

http://www.crosswalk.com/church/pastors-or-leadership/churches-find-empty-pews-at-sunday-evening-services-11638751.html

aku rasa kristian kat malaysia lebih beria2 dari kat sana yg dah tak perduli dah..

yg aku hairan, kenapa orang2 islam south east asia ni kemaruk sangat nak nak menganut kristian? korang ni have not 'realised' that cuma tinggal malaysia dan brunei je yg masih lagi ada sultan yg beragama islam?

pasal bantuan dari gereja tu, ko tanya la mana le peginya duit zakat yg dikutip sekian lama tu?

takat beli bangunan tinggi2 dan tak boleh bantu fakir2 tu, tandanye ada la org2 yg patut2 tak buat kerja atau tidor.. bila ada orang2 kristian membantu (dan dalam masa yg sama masuk jarum dan ambik peluang), korang semua mengelupor dan kelam kabut.. takut pecah la lubang kelembapan hak milik setiap insan tu..

korang ada perasan tak? setiap kali kalo kes bantuan nak bagi pada orang MELAYU, ada je alasan atau red tape nak men 'disqualify' kan 'application'. lepastu keluar la 'statement' yg kononya MELAYU tidak mengambil kesempatan terhadap bantuan2 kerajaan. lihat link dibawah

http://www.hmetro.com.my/articles/TakramaiBumiputeramohonpinjamanSJMK/Article

http://www.sjpp.com.my/webv1/

non bumi loan 1.5 billion

used up 1,268.59 approx to 95 percent

bumi loan 1.5 billion

used up 337.59 , approx to 15 percent of the total amount ONLY?

sehingga la ada aduan dalam suratkhabar tempatanyg menentang statement tersebut dimana 'application'nye yg sempurna pon kena tolak? kes ini sekarang di KIV oleh bank negara. dah extend pun ke 2012.

lihat lah bertapa selesanya NON BUMI mendapat bantuan kerajaan? bukan sikit tau, banyakkan? Apa, kerajaan tak cukup baik membantu bangsa2 lain ka?

so, conclusion dia simple je. pemimpin MELAYU ISLAM harus la cepat bertindak, memperbaiki dan buat sesuatu untuk rakyat2 yg sangat memerlukan. jangan la kera di hutan disusukan, anak sendiri dibiarkan kebuluran.. ADA PAHAM KA?

takat jadi ustaz2 MELAYU yg asik berpolitik je macam dalam Parti Agama Sandiwara dan mengunakan islam sebagai alat permainan wayang atau takat jadi MELAYU liberal yg hanya tau jaga tembolok dan kepentingan diri sendiri je walaupun tahu yg dijana YAHUDI..

http://www.thewashingtonnote.com/archives/002540.php

korang boleh jalan la.. memang dasar laknattullah....

en. muniandy

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive