Perkerja Melayu Di Arah Pegang Babi Di Pasaraya.!!!!



SAYA adalah salah seorang juruwang (cashier) yang bekerja di sebuah pasar raya di Kamunting, Taiping. Pada tarikh 11.01.2012, lebih kurang pukul 3 petang, pihak pengurusan telah membuat mesyuarat di antara semua juruwang.

Di dalam mesyuarat tersebut, pengurus kami menyatakan ada seorang pelanggan bukan Islam telah membuat aduan kepada pihak atasan mempertikaikan mengapa juruwang Melayu Islam memegang daging babi beralaskan plastik seolah-olah menghina makanannya.

Apa yang membuat kami semua terkejut, pengurus kami telah berkata, "Kenapa perlu berlapik? Jijik sangatkah? Geli sangatkah? Jangan terlalu ikutkan adat sangat. Yang bermasalah ini adalah juruwang Melayu.

Kalau sudah tak boleh nak pegang, lebih baik saya mengambil pekerja bukan Melayu. Selepas ini, saya tak mahu lagi kamu semua pegang barang-barang itu beralaskan plastik. Saya mahu kamu semua pegang dengan tangan sahaja.

Jika saya dapati kamu semua buat sekali lagi, saya akan tukarkan kamu semua ke bahagian lain."

Bukan niat kami hendak menghina makanan orang bukan Islam. Menurut ajaran dan hukum Islam, daging itu adalah haram disisi agama Islam bukan setakat memakanya, malah menyentuhnya pun tak boleh. Jika tersentuh biarpun bekasnya sekali pun, ia perlu disamak.

Pengurus kami dan orang atasan kami bukan Islam. Tidakkah mereka tahu orang Islam amat sensitif dengan daging babi. Bahasanya seolah-olah mempersendakan agama Islam dan berbau perkauman. Mentang-mentanglah kami ini semuanya perempuan, tidak pandai hendak memberontak, senang benar mereka hendak mempersendakannya.

Saya cuba untuk berpakat dengan rakan-rakan kerja Melayu saya untuk melaporkan perkara ini di pejabat agama atau pihak berkuasa yang lain, tetapi mereka enggan untuk berpakat kerana takut ditukarkan atau kehilangan kerja.

Inilah sifat kakitangan Melayu yang beragama Islam di sini. Hanya dengan ugutan mereka sangup menggadaikan agama demi wang.

Kita sebagai orang Islam sepatutnya mempertahankan kesucian agama kita. Tahukah mereka perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana membabitkan kesucian diri untuk beribadat kepada Allah SWT. Saya kecewa dengan sikap segelintir bangsa Melayu yang beragama Islam ini.

Sepatutnya pihak pengurusan pasar raya tempat saya bekerja mengadakan kaunter 'Tidak Halal' untuk scan barang-barang tidak halal dan dijaga oleh juruwang bukan Islam.

Kadangkala saya terfikir, bekas diletakkan barang tidak halal di kaunter ini, kemudiannya diletakkan pula barang-barang yang dibeli pelanggan lain beragama Islam. Bagaimana tahap kesuciannya?

Saya ingin mengadukan perkara ini kepada jabatan agama atau pihak berkuasa lain, tetapi saya tidak pandai untuk membuat sendirian.

Tolonglah sesiapa yang membaca artikel ini, bantulah kami orang Islam yang ditindas di pasar raya ini, juga pelanggan Islam yang mengunjungi pasar raya ini. :- Utusan

JURUWANG TERANIAYA
Taiping, Perak

Hak kebebasan mengamalkan agama di tempat kerja di Malaysia ini seharusnya dikaji semula bagi mengelakkan ketidaksefahaman diantara para pekerja dan para majikan. 


Gua sedih betul dengan apa yang berlaku di Kamunting Perak tu.. Nampak sangat kafir dalam negara kita ni tak peka langsung dengan sensitiviti agama Islam..


Apa yang kita boleh buat ialah.. BOIKOT je semua premis-premis kafir dalam negara ni.. Kita semua kena mulakan JIHAD Ekonomi untuk ajar kaum kafir tu menghormati hak Islam..


Biar puak-puak kafir tu semua tahu kuasa majoriti didalam sesebuah negara!! :- MPP


11 comments:

Anonymous said...

Kalau dh tk tahan sgt kerja je la kt tpt lain dn boikot premis yg menindas hak islam.saya bekerja di syarikat bukan islam, tp pihak syarikat faham tentang hak kami sbgai org islam, kalau di premis@outlet non halal pekerja yg bkn islam akan menjalankan kerja terbabit...

Anonymous said...

Bro, nak cakap sket... gambar tu tolong la tutup.... jngn tunjuk muka dia... aib beb... dak tu da berkahwin, dan bakal menimang cahaya mata da x lama lagi.... dia skang sedang mendalami al-quran skang... aku kawan dia... dia sendiri ajak aku sertai di mendalami alquran... tu gambar zaman dia jahil... skang dia da bertaubat dan benar2 berubah... tolong bro.. jngn sebarkan keaiban ni.... kesian kat dia.....

Anonymous said...

sokong ler lg pas dgn pkr dan dapigs tu.............

hisham said...

babi saja ke haram?
apahal pula kedai serba nika 7/11,KKMART,SPEDMART99 yg terang2 jual arak tu,cashier tu ramai yg islam.
apa hukumnya orang islam menjual arak.
takut kena buang kerja atau takut akan azab Allah yg berat.

Anonymous said...

Aku pun terkena jugak kat tempat kerja tapi bukan pasal babi.Manager ajak kita orang belanja makan ,apalagi seronoklah.Tapi bila sampai rupanya restoren cina.Adake dia cakap ini makanan halal kerana diorang tak order babi.....mampos

Malay Delima said...

MD mintak maaf kerana guna gamar tu, MD akan tarik balik gambar tersebut.

Anonymous said...

Di Baca dalam Ruangan Forum Utusan Malaysia tapi saya tak nampak ler pulak tertulis Pasaraya mana di Kamunting Taiping tu.
Boleh dapat tau ke pasaraya mana tu.... Senang sikit aku nak sebarkan kat orang2 kampung jangan dok pi Pasaraya Lakhanat tu.....

Anonymous said...

sape2 tolonglah buat laporan kat jab. agama Perak. Perkara ni serius. Bnyk aje pasaraya yg mengasingkan barang halal & tak halal dan meletakkan pekerja non muslim di kaunter khas non halal, nape pasaraya tu tak buat camtu, memang dajal...

Anonymous said...

Pemilek blog ni disarankan supaya majukan isu ni pada Jabatan Agama Islam Perak dan MB Zambry utk tindak segera! Tak payah lah tunggu org lain, sape2 saje asalkan org Islam.

Anonymous said...

Bagi tau nama pasaraya tersebut KITA PAKAT RAMAI - RAMAI BOIKOT.Biar dia rasa penangannya

Anonymous said...

ITU LAH PERANGAI SEBENAR YAHUDI YANG NAK MENYESATKAN ORANG2 ISLAM DALAM NEGARA NI. MCM2 CARA YG AKAN MEREKA LAKUKAN YG BERTUJUAN MERUNTUHKAN ISLAM. LA NI MARI KITA UMAT ISLAM DALAM KAWASAN TAIPING BUAT PENETAPAN DAN MINTA KEPADA YG BERKENAAN BAGI TAHU MANA PUNYA PASARAYA TU. KITA BOIKOT RAMAI2. KERANA DENGAN CARA ITULAH DAPAT MENGAJAR PUAK2 NI TERMASUK YG MENYOKONG MEREKA. BIAR YG MAKAN BABI SAJA BELI KAT PASARAYA TU. BIAR DIA LINGKUP DAN KITA BELI BARANG LAIN2 PASARAYA. LAGI PUN BUKAN ADA SATU PASARAYA DIKAWASAN TAIPING/KEMUNTING TU. KALAU BOLEH JGN BIARKAN PASARAYA ITU BEROPERASI LAGI.YG BELI TU CINA.YG KOMPLAIN SAPA LAGI KLU BUKAN CINA.LA NI FKIR-FIKIR LA. KAWASAN TAIPING/KEMUNTING TU MELAYU KE CINA RAMAI. GUNAKAN KUASA YANG ADA .BIAR MEREKA TAHU DI MANA MEREKA DUDUK/MEREMPAT. JGN BERI MUKA NANTI NAIK KEPALA. HIDUP ISLAM / MELAYU. ALLAHUAKBAR. TAKBIRRRRRRRRR.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive