Pemimpin BN Perlu Sedar, Tidak Bermakna Boleh Hidup Senang - Lenang - Tun Mahathir.



Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yakin Barisan Nasional (BN) mampu bertahan sebagai parti pemerintah dengan syarat semua pemimpinnya bersikap lebih bertanggungjawab membela nasib rakyat.

Hakikatnya, beliau berkata, kelangsungan BN amat bergantung kepada keupayaan pemimpinnya untuk memberi kebahagiaan kepada rakyat dan bukannya menjadikan kedudukan mereka batu loncatan untuk hidup mewah.

“Nanti kita tengok, kalau BN sedar dan betulkan diri, mungkin BN boleh kekal. Mereka harus sedar bahawa menjadi pemimpin tidak bermakna mereka boleh hidup senang-lenang.

“Mereka kena tentukan rakyat mendapat kebahagiaan hidup daripada kepimpinan, saya yakin BN akan survive,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa; Kepimpinan dan Perubahan Sosial Dalam Dunia Islam di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan pemerhati politik, Ong Kian Ming yang mengatakan BN tidak akan dapat mempertahankan mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang disiarkan portal propembangkang, Malaysiakini.com.

Jelasnya, walaupun BN menunjukkan prestasi yang semakin baik, para pemimpin harus mengambil iktibar daripada kemerosotan sokongan pada PRU-12 lalu.

“Kita nampak macam mana prestasi mereka pada pilihan raya 2008. Sebelum itu UMNO mendapat 90 peratus sokongan daripada rakyat kerana rakyat masih mempunyai kepercayaan,” katanya.

Kemerosotan itu menurutnya, ada kaitan dengan

beberapa perkara yang berlaku di dalam kerajaan antara 2004 dan 2008 sehingga rakyat tidak berpuas hati dengan BN dan parti-parti komponennya.

“Kita kena ingat seorang pemimpin yang terlalu mementingkan anak dan menentukan apa semua, orang itu tidak akan dipilih.

“Keadaan semakin baik sekarang, cuma agak susah nak perbaiki benda yang sudah rosak,” katanya.

Diminta mengulas kenyataan Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir berhubung dakwaan wujudnya rasuah politik di dalam UMNO, beliau tidak menafikan perkara itu wujud.

“Ini adalah beberapa perkara di dalam UMNO yang menimbulkan masalah kerana pemimpin tidak dipilih berdasarkan kemampuan tetapi kemampuan untuk membayar.

“Saya tidak bersetuju dengan Abdul Kadir, tetapi itu adalah fakta,” katanya.:- Utusan

6 comments:

Anonymous said...

kisah benar,,,,nauzubillah... bacalah >>>> http://demokrasi93.blogspot.com/2010/04/umno-dan-arak.html

Anonymous said...

kisah benar,,,,nauzubillah... bacalah >>>> http://demokrasi93.blogspot.com/2010/04/umno-dan-arak.html

Anonymous said...

Kalau Malabari campur Melayu jadilah macam macam Kutty tak pernah selesa melepaskan kuasa. Kutty celup.

Anonymous said...

Sebelum mati harap Mahathir dan Daim pulangkan berbillion billion yg dicuri dari EPF, kalau tidak kelurga nya akan terhumban dlm neraka.

Anonymous said...

depa ambik duit EPF hang ka? brapa juta duit hang? ada ka kes bila sampai masa nak keluarkan duit dr EPF, duti xdak. guna otakla brok. duit kalau dsimpan xkan bkembang

Anonymous said...

Saya suka blog-blog Pro UMNO. Sangat gentleman. Beri peluang untuk bersuara kepada semua. Tidak seperti blog-blog pembangkang, mereka tak pernah mahu siarkan hujjah saya yang membidas kesilapan kenyataan atau keceluparan dalam tohmah terhadap orang Melayu dan UMNO. Bagi saya tiada siapa yang sempurna. Tetapi apabila pembangkang menghina orang Melayu UMNO, mereka sebenar menutup minda (atau mereka tiada minda, jika ada pun minda terpesong) mereka.

Orang Melayu dan UMNO pasti kena belajar dari kesilapan. Pembangkang rata-rata terdiri dari orang yg frust tamakkan atau tak dapat habuan. Jadi kebanyakan mereka bukan berlandaskan perjuangan dari niat suci.

Saya baharu pulang dari Mumbai, India. Alhamdulillah bumi Malaysia, walaupun orang Melayu berminda sederhana masih boleh diharap. Di India yg ramai orang bijak pandai, terlingkup negaranya.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive