Fakta Mengenai Finland Yang Disorok Oleh Rafizi


Seperti yang saya kata pagi tadi, Rafizi Lembu datang semalam bukannya dia nak berdebat pasal PTPTN pun dengan KJ. Dia nak ambil kesempatan diatas siaran langsung untuk berceramah menghentam BN dan menonjolkan dirinya.

Malah lebih teruk lagi dia sanggup berbohong sebagaimana dia kantoi dengan KJ semalam berhubung apa yang dia kata pendidikan percuma di Turki.

Dalam ceramahnya semalam Rafizi Lembu memuji negara Finland kerana memberi pendidikan percuma. Dia juga kata cukai di Finland lebih rendah dari Malaysia. Mengikut seorang pembaca yang hantar komen , apa yang dikatakan Rafizi Lembu itu tidak benar. Katanya cukai di Finland lebih tinggi dari di Malaysia. Saya tak berani nak komen lagi mengenai perkara tersebut kerana saya tak jumpa nas-nasnya lagi.

Apa yang saya nak kongsikan bersama anda adalah mengenai Finland yang tidak diceritakan sepenuhnya oleh Rafizi Lembu malam tadi.

Rafizi kata Finland bagi pendidikan percuma, manakala Malaysia pula penuntut perlu buat pinjaman PTPTN.

Sekarang mari kita lihat perbezaan antara Finland dan Malaysia dan kenapa mereka boleh beri pendidikan percuma...Selanjutnya Di RBF Online

1 comments:

Zulkhairi Hj Nisa said...

Rafizi kata: peruntukan pendidikan yg disalurkan bg pendidikan tggi oleh kerajaan Finland adalah lbh tggi dari kerajaan Malaysia..?
Betul kea..? Ya Betul..

Tp kita perlu lihat peruntukan krjaan bagi semua level iaitu dari peringkat rendah-menengah-tggi.. Why Rafizi hiding the overall facts?

Jawapannya di sini :

For Malaysia:
http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/document.aspx?ReportId=120&IF_Language=eng&BR_Country=4580&BR_Region=40515

For Finland:
http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/document.aspx?ReportId=120&IF_Language=eng&BR_Country=2460&BR_Region=40500

2009 - Mal (18.9%) vs Fin (12.1%)

Kesimpulan: PKR => Parti Kencing Rakyat..

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive