PAS RASUAH, KHIANAT Terhadap Rakyat KELANTAN

Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan (PTSK) melibatkan kos RM 2 Bilion mengalami kerugian besar RM 711.45 juta akibat kebobrokan Timbalan Menteri Besar (TMB) Kelantan, Datuk Ahmad Yakub.

Tidak ada bezanya di antara Timbalan Menteri Besar ini dengan Exco Kerajaan Negeri, Husam Musa ... banyak projek 'tong-tong kosong'. Terlalu banyak berbohong kepada rakyat Kelantan.

Laporan Ketua Audit Negara 2011 bagi negeri Kelantan sudah cukup membuktikan kegagalan projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan (PTSK) bernilai RM 2 bilion hangus dengan kerugian RM 711.45 juta.

Mengapa kerugian terkumpul berjumlah RM 711.45 juta?

1) Rugi RM 389.09 juta akibat kegagalan Liziz Standaco Sdn Bhd menunaikan komponen sumbangan kepada kerajaan negeri.

2) Rugi RM 318.29 juta akibat pindah milik tanah kepada syarikat terbabit.

3) Rugi RM 4.07 juta akibat bayaran yang diberikan kerajaan pusat kepada syarikat yang sepatutnya dibayar kepada kerajaan negeri sekiranya tanah tersebut tidak dipindah milik.

Perlu diingat, projek ini bermula sejak dari tahun 2003 dan sepatutnya siap sepenuhnya pada tahun 2015 ... ini perkara yang paling asas untuk diketahui.

Komponen Sumbangan Kepada Kerajaan Negeri

Jika mengikut perjanjian, 8 komponen utama sumbangan kepada kerajaan negeri perlu ditunaikan oleh Liziz Standaco Sdn Bhd.

a) Sebuah masjid bernilai RM20 juta.

b) Sebuah jambatan baru (Kg. Cina – Palekbang) bernilai RM150 juta.

c) Sebuah jambatan berkembar (Jambatan Sultan Yahya Petra) atau gantian wang tunai setara kos semasa yang akan ditentukan oleh JKR.

d) Sebuah stadium tertutup wanita bernilai RM25 juta.

e) Tabungan untuk Skim Perumahan Kos Rendah bernilai RM15 juta.

f) Menyediakan tanah seluas 25 ekar di sebelah kiri dan kanan Jambatan Sultan Yahya Petra.

g) Sumbangan sagu hati dan gerai kepada petani.

h) Lain-lain sumbangan selain daripada di atas akan diputuskan oleh kedua pihak atas persetujuan bersama dari semasa ke semasa.

Namun sehingga ke hari ini, Liziz Standaco Sdn Bhd. gagal menyempurnakan 75 peratus (%) sumbangan kepada kerajaan negeri ...

a) Sebuah masjid bernilai RM20 juta.

b) Sebuah jambatan baru (Kg. Cina – Palekbang) bernilai RM150 juta.

c) Sebuah stadium tertutup wanita bernilai RM25 juta.

d) Penyerahan tanah seluas 13 ekar di sebelah kiri Jambatan Sultan Yahya Petra.

e) Penyerahan wang tunai bersamaan nilaian JKR bagi pembinaan Jambatan Berkembar Sultan Yahya Petra berjumlah RM90 juta (jambatan tersebut telah dibina oleh Kerajaan Persekutuan)

f) Tabung Skim Perumahan Kos Rendah berjumlah RM12 juta. Selanjutnya Di GWM

5 comments:

Anonymous said...

Kerajaan Negeri Kelantan dibawah pimpinan Nik Abdul Aziz perlu di pertanggung jawabkan kerana negeri yang di amanahkan kepada beliau tidak di urus tadbir secara efisen hanya dengan gimik dan slogan menggunakan nama Islam dan syurga akan tetapi amanah rakyat Kelantan selama 20 tahun di abaikan. Kerajaan Pas sekarang hilang hala tuju dan macam carca marbah akibat terlalu banyak berjanji bohong kepada rakyat Kelantan dan ini harus di hentikan dan Kelantan perlu bertukar kepada gelombang merah dan bukan nya kahak hijau yang telah berkarat.

Anonymous said...

sebarkan...

Anonymous said...

Aku tak percaya si nicky ajis sorang yang tidak effisien. mana boleh begitu. beliau terlalu pandai dalam ekonomi dan pentadbiran dan sanggup menerima syaitan untuk mengajar beliau dalam menentang UMNO. laporan ini palsu semata-mata, tipu dan penuh dakyah UMNO. mana bisa pakar ekonomi eperti n.aajis gagal dalam memerintah kelantan yang maju, moden, berjaya, bersih, berkualiti, berinovasi, berjalan tol maju merangkai kelantan sehingga ke siam, dan cantik ini.korang ni semua jeles dengan aku..kerana jugak aku lah the best murshit-dol am yang pernah korang dapat. tak ada orang lain yang mampu ganti aku. aku lah the best menteri besar in the world. atas nasihat syaitan dan iblis dan tak lupa sipeliwat agung akau masih mampu bertahan dan melawan UMNO dan juga menjadikan kelantan ini kaya raya dan indah bersih sebegini. korang jangan lah harapkan UMNO tu, kalau setakat dah bina beratus masjid kat kelantan ni.apa la sangat.. tengok aku,,berhala sebesar -besar sudah ku bina di kelantan ni... korang ada..???

MMI said...

Salam perjuangan..Mohon dipautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com terimakasih.

Anonymous said...

Mohon Siasat Liziz Standaco Sdn. bhd. Siapa punya dan seret mereka ini kemuka pengadilan sepertimana PR buat kepada Kak Ijat. Kalau tak dak melibatkan pemimpin tempatan tentu takkan jadi benda alah ni. Yang penting siasat..tentu jumpa puncanya siapa.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive