Majlis Syura Ulamak PAS Tidak Bersetuju Kalimah Allah Digunakan..!!



Mesyuarat Majlis Syura Ulamak pada 2 Rabiul Awwal 1434 bersamaan 13/1/2013 mengambil keputusan sebulat suara bersetuju untuk menyatakan perkara-perkara berikut:
  • Allah adalah kalimah suci yang merujuk kepada Tuhan yang diimani oleh umat Islam, iaitu Allah Yang Esa, Tunggal, tidak beranak dan tidak diperanakkan
  • Kalimah Allah adalah alami (universal) kerana Allah Tuhan sekalian alam. Siapa pun boleh menyebut kalimah Allah seperti mana orang Arab Jahiliyah yang tidak Islam menyebut Allah lah yang menjadikan alam ini.
  • Kalimah Allah adalah kalimah khusus yang Allah menamakan diri-Nya Allah. Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini. Demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah.
Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata. Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah.

Kenyataan  ini adalah memperjelaskan maksud kenyataan Al Mursyidul Am, Presiden dan seluruh kepimpinan PAS.

4 comments:

Anonymous said...

SIAPA LEBIH BERKUASA DARI HADI AWANG, PRESIDENT PAS??? JANGAN NAK MEMANDAI .... HADI AWANG DENGAN PERSETUJUAN LIM KIT SIANG, LIM GUAN ENG & KARPAL SINGH KATA BOLEH, APA KORANG BUTA & PEKAK KAH???
TIDAK SETUJU KEPUTUSAN MAJLIS SYURA INI, YANG TELAH DISOGOK DAN DIRASUAH OLEH BN .... SALAH KAH TOKONG CINA PANGGIL TOK PEKONG MEREKA DGN GELARAN NAMA ALLAH??? BIARKAN MEREKA, ISLAM TIDAK AKAN RUGI SESEN PUN.... CELAKO DAN BODO NYA NIK ABDUL AZIZ INI ... MULA MULA KATA SOKONG, SEKARANG DAN KENA BELI KERETA MEWAH OLEH NAJIB, KATA TAK SETUJU PULA!!!!!

Anonymous said...

BOD DOO !! Punya UMNO Taik nie...

Anonymous said...

Apa yang cuba disampaikan oleh Nik Aziz adalah Dalam Kitab ajaran agama lain selain dari islam,kita agama lain menyatakan bahawa Allah BUKAN seperti di dalam kita Agama Islam tuhan yang satu...contohnya Jesus itu anak Allah Confirm2 salahkan?? nie kan dalam kitab agama lain lagi lagi pelik2....jadi untuk tidak mengelirukan anak2 melayu islam dari terpesong membaca kitab mereka Nik aziz tidak membenarkan menggunakan nama Allah s.w.t di dalam kitab agama lain.......aku pon orang tegar UMNO BN jugak tapi xdelah bodoh sampai BAB agama jahil...sape cakap xrugi apepun macam org yang panas baran mcm syaitan kat atas nie...bawak mengucaplah wahai sedara islam ku...nak jatuhkan PKR ade bukan mcm nie caranya

Anonymous said...

Dah terang dan jelas bahawa nama ALLAH mana boleh di gunapakai kepada tuhan agama lain. Tak kan Pok Nik dan Haji Hadi tak tamat pengajian lagi. Nak bermesyuarat dulu baru nak buat keputusan. Gua sarankan kedua-dua orang yang dah nyanyok ni bersara awal je lah.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive