RCI Perlu Ditubuhkan - Tun Mahathir


Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyisat insiden pencerobohan Lahad Datu akan menunjukkan sikap keterbukaan kerajaan.

Kata Mahathir, penubuhan RCI akan menjawab persoalan orang ramai termasuk dirinya yang ingin mengetahui dalang pencerobohan tersebut dan sumber kewangan yang diperoleh dari kumpulan tersebut.

"Kerajaan sekarang sangat terbuka, jika rakyat ingin tahu, maka kita boleh tubuhkan suruhanjaya itu," katanya selepas menyampaikan sumbangan kepada Tabung Kebajikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini.

Sumbangan bernilai RM 80 000 itu diserahkan kepada Timbalan Ketua Polis Negara yang mewakili PDRM.

Tambah Mahathir, masyarakat kini mempersoal sumber kewangan Jamalul Kiram III untuk membiayai kumpulan pencerobohan yang mendakwa pengikut kepada Kesultanan Sulu.

"Saya tidak rasa dia (Jamalul Kiram) orang kaya, kerajaan Filipina turut mengesahkan yang mereka dari kumpulan yang miskin."

"Operasi yang dilakukan itu memerlukan sumber kewangan yang besar, jadi bagaimana mereka memperolehinya, semua orang ingin tahu," katanya.

Beliau sementara itu menegaskan bahawa Sabah telah diiktiraf diperingkat antarabangsa sebagai sebahagian daripada Malaysia.

"Sabah tetap milik Malaysia, ada rakyat Sabah berketurunan Sulu dan ramai juga pemimpin negara serta masyarakat yang berketurunan Sulu, tetapi mereka setia," katanya.

Media antarabangsa Reuters pada tarikh 14 Febuari 2013 melaporkan seorang anggota tentera Filipina memberitahu kedatangan kumpulan lelaki pengikut Kesultanan Sulu ke Sabah adalah atas jemputan ahli politik pembangkang Malaysia bagi membincangkan isu tanah.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibraham dalam pada itu menafikan pembabitan beliau dalam kejadian insiden tersebut. KLPOS

0 comments:

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive