Hala Tuju Kaum Cina Pasca PRU-13: Akhbar Cina Salahkan DAP


PRU-13 memperlihatkan kesumat kaum Cina yang tidak pernah padam kerana terpaksa menerima pemerintahan kerajaan Melayu. Jelas, mereka berada di sini bukan atas kehendak mereka tetapi ‘terpaksa’ kerana nenek moyang mereka telah mengambil keputusan untuk terus tinggal di negara bertuah ini. Semua orang sedia maklum bahawa kaum Cina secara azalinya adalah kaum yang mempunyai sifat perkauman tegar selain kiasu atau chauvinis iaitu tidak mungkin mengaku salah, atau mengaku kalah.

Di sinilah letaknya perbezaan antara sifat nasionalis dengan sifat assobiyah iaitu dalam mengakui kesalahan yang dilakukan oleh pihaknya.

Seorang nasionalis akan mempertahan dan membela kaumnya tetapi tetap bersikap adil dan tidak menindas atau membenci kaum lain. Tetapi, seorang yang mepunyai sifat assobiyah atau perkauman akan mendiamkan kesalahan rakan-rakan sendiri serta membenci sesiapa sahaja yang bukan dari kalangan mereka.

Secara dasarnya, tiada siapa dapat menafikan yang kaum Cina merupakan kaum yang paling berjaya di Malaysia. Oleh itu, laungan bahawa mereka tertindas dan kerajaan Melayu rasis, dengan sendirinya tidak masuk akal. Bagaimana mereka boleh menyatakan diri mereka tertindas jika di masa yang sama mendabik dada bongkak sebagai kaum yang paling kaya? Adakah orang kaya, mewah malah mampu mengugut dan menekan orang lain, dikatakan sebagai golongan yang tertindas?

Justeru, perjuangan kaum Cina untuk ‘keluar dari penindasan’ melalui PR merupakan satu penipuan terhadap semua termasuk diri sendiri.

‘Idea’ bahawa mereka ditindas dicetuskan oleh puak-puak ekstremis Cina seperti Dong Zong dan juga DAP. Kedua-dua pihak ini tidak boleh menafikannya kerana ia sudah jelas terbukti dari ceramah-ceramah dan kenyataan-kenyataan mereka di mana-mana yang sering menuduh ‘kaum Cina dianaktirikan’ kerajaan.

Idea ini kemudian disebar dan disemarakkan oleh akhbar-akhbar Cina. Melalui sekolah-sekolah vernakular, kaum ini kini berjaya membentuk generasi yang berpegang kuat kepada ‘idea’ ini. Oleh itu, generasi inilah yang kita lihat memegang bendera Malaysia secara terbalik dan yang berhimpun di Stadium Kelana Jaya malam semalam.

Nampaknya, apa yang kaum Cina inginkan iaitu menunjuk kekuatan dan memberi tekanan kepada kerajaan melalui PRU-13 telah pun berjaya. Harapan mereka, ia akan menakutkan kerajaan dan orang Melayu serta semua pihak akan semakin menghormati mereka. Harapan mereka juga agar kerajaan akan semakin tunduk kepada mereka.

Namun, sepertimana Lim Kit Siang tersilap hitung akan tindak-balas kaum Melayu dalam Tragedi 13 Mei, begitu jugalah dalam PRU-13 ini. Kaum Melayu tidak tunduk, tetapi kembali bangkit mencabar mereka. Kit Siang gagal mengingatkan kaumnya bahawa sabar Melayu ada hadnya, baik Melayu juga ada hadnya walaupun secara luaran, ia kelihatan seperti tidak terhad.

Kaum Cina adalah minoriti, itu hakikat yang tidak boleh dinafi.

Sebagai pendokong demokrasi, seperti yang dilaungkan, maka kaum Cina wajib menerima hakikat bahawa suara majoriti adalah lebih utama dari suara mereka. Oleh itu, mereka seharusnya bersyukur kerana walaupun hanya minoriti, suara kaum mereka cukup luas, malah terlalu luas sehingga tidak terkawal.

Bagaimanapun, dengan penolakan padu dari kaum mereka terhadap kerajaan dalam PRU ini, iaitu sehingga 97%, ia sebenarnya hanya melemahkan lagi kaum Cina, dan bukannya menguatkan lagi suara mereka.

Namun, mereka bernasib baik kerana sifat Melayu itu bukanlah kejam dan bukanlah bodoh seperti kaum Cina yang berpegang kepada sifat perkauman membuta tuli. Menafikan terus suara kaum Cina hanya mengundang bencana, tetapi dalam pada itu, kita tidak boleh menafikan bahawa suara mereka kini hanya tinggal 3% sahaja.

Apa yang kerajaan amat terkilan dengan keputusan PRU kali ialah hakikat bahawa kaum Cina tidak pernah setia kepada negara ini. Mereka juga tidak pernah ikhlas kepada Barisan Nasional. Semua yang mereka lakukan, kebaikan yang mereka tunjukkan hanyalah untuk kepentingan diri. Mereka menipu, memanipulasi serta menikam belakang kerajaan yang begitu banyak bertolak ansur dan mengalah dengan mereka selama ini. Mereka tidak langsung berkongsi aspirasi muhibbah, 1Malaysia, dengan sebenar-benarnya walaupun sering memaksa orang lain berbuat demikian.

Malangnya, sehingga ke hari ini juga, kaum Cina masih lagi tidak melihat masalah ini sebagai masalah ‘keikhlasan’ dan ‘pengkhianatan’ mereka kepada BN, kerajaan atau negara. Oleh itu, masih ada suara-suara Cina yang menyuruh kerajaan terus mengalah dan mendengar kata mereka konon untuk mendapatkan kembali sokongan mereka.

Masalahnya, mereka sudah menerima lebih dari sepatutnya yang diterima oleh minoriti negara lain. Dan kerajaan tidak boleh terus menerus tunduk semata-mata untuk menjaga sensitiviti mereka. Selama ini, akhbar Utusan Melayu sering diserang sebagai rasis. UMNO dituduh rasis. Perkasa dicop sebagai rasis. Semuanya hanya kerana sering mengingatkan mereka bahawa mereka sudah cukup segala-galanya.

Yang rasis adalah mereka yang berdegil ingin memisahkan dan melebarkan jurang antara kaum melalui sekolah vernakular, UEC dan macam-macam lagi. Dan mereka itu tidak lain tidak bukan adalah akhbar-akhbar Cina, Dong Zong dan juga DAP.

Kini, setelah menyedari bahawa ‘tsunami’ PRU-13 mereka tidak mampu menumbangkan kerajaan Melayu, malah melemahkan lagi suara kaum Cina, maka mereka mula berpandang-pandang sesama sendiri dan tertanya-tanya, “apa seterusnya?”

Maka, semalam, akhbar-akhbar Cina pun menyalahkan DAP atas apa yang berlaku. Mereka menyindir bahawa roket kini terhempas kerana DAP terlalu bermain dengan emosi. Akhbar-akhbar Cina seolah-olah ingin menepis kemarahan Dato’ Seri Najib atas tindakan mereka yang sering mengapi-apikan perkauman tetapi di masa yang sama menyalahkan Utusan.

Pesan kita, tidak perlulah akhbar Cina menyalahkan DAP atau sesiapa kerana kita cukup tahu bahawa akhbar Cina, DAP mahupun Dong Zong dan juga sebahagian besar MCA dan Gerakan bergerak sebagai satu entiti iaitu; ‘Cina’.

Kaum ini tidak mungkin menjadi nasionalis dan tidak mungkin dapat mengubah pemikiran mereka selagi mereka dididik dan dipupuk di rumah dan di sekolah-sekolah vernakular serta disogok pula oleh media-media mereka dengan sentimen dan aspirasi keCinaan. Justeru, apa jua yang mereka lakukan dan fikirkan adalah atas dasar kepentingan kaum mereka semata-mata, bukan negara dan tentu sekali tidak melibatkan masyarakat dari kaum lain.

Dan inilah hakikat yang kerajaan perlu pegang kuat-kuat sebelum menggariskan hala tuju pemerintahan negara pasca PRU-13.

33 comments:

Anonymous said...

Asalkan Bukan China
Buy Chinese Last
Bumiputera First
Kick Out Kit Sial

Anonymous said...

kantoi big time my chinese friends...hahahaha!!!

Anonymous said...

yes buy chinese last...

Anonymous said...

ABCD....Asalkn Bkn Cina Dap

Anonymous said...

ABCD ....sangat tepat tindakan semasa.Masa orang Melayu pulak to take the next best step , anyway YOU ASK FOR IT !

Anonymous said...

kena tipu oh? manyak syiok ha? DAP manyak boloo mau follow sama anuwar ha ha ha

Anonymous said...

Betul. Semua pandangan yang telah di jelaskan di atas adalah benar. Ini pasti tidak dapat di nafikan oleh mereka. Walau ape pun alasan yang mereka cuba untuk menutup pahaman perkauman mereka, namun mereka tidak dapat menutup perangkaan yang telah mereka zahirkan dari sokongan mereka kepada puak DAP. Itu lah fakta yang mereka tidak boleh nafikan. Sedarlah sikit orang2 Melayu oi.










Anonymous said...

Apa yang kerajaan harus lakukan sekarang untuk integrasi kaum;

1. Tutup semua akbar cina yang membuat hasutan. Tinggal satu saja yang clean.

2. Hentikan pembinaan sjkc yang baru.Tutup berperingkat sjkc lama dan gabungkan dengan SMK.

3. KDN kena bertindak tegas terhadap penghasut-terutamanya cybertrooper PR.

4. Tahan semua penyerta perhimpunan haram.Setakat ni dah berapa banyak perhimpunan-Bersih 1,2,3.. dan macam2 lagi tapi tiada seorang pun didakwa.

5. Kembalikan ISA!

6. TS Rahim Noor sebagai Menteri KDN. Hishamuddin Keris elok dilantik menteri pembangunan wanita.

Insyaallah negara kita akan aman.

Anonymous said...

sekarang semua sudah tahu siapa cina sebenarnya...dalam jiwa mereka sebenarnya tiada kesetiaan dan sayangkan negara 9segelintir sahaja yg bersifat patriotik)...sifat tamak perkauman mereka sangat tebal....hikmah disebalik PRU13...kita sudah kenali siapa masyarakat cina malaysia sebenarnya......?????????????????

Anonymous said...

Yup, no more turning back.
move on and fight for our right!

Anonymous said...

Saya sama sekali tidak percaya bahawa kaum Cina ditipu atau tertipu oleh pembangkang sebaliknya yg ditipu dan tertipu ialah Melayu dan pemimpin Melayu . Mereka kaum yg pandai bersandiwara . Andai benar mereka menyambut salam harmoni antara kaum ia telah pun terjalin selepas tragedi berdarah 13 Mei . Sebaliknya jurang perkauman makin melebar . Kerajaan gagal mengasimilasikan rakyat Malaysia dengan satu bahasa , satu sekolah dan satu bangsa , jadi apakah perlu terus menerus percaya bahawa kita tidak akan dikhianati lagi . Tepuk dada tanyalah diri perlukah kerajaan terus memberi dan membuka peluang yang terlalu lebar untuk kaum ini sedangkan Melayu melihat dan merasanya dari celah-celah pondok di pendalaman .

Anonymous said...

kesannya selepas ini ialah.....kaum Cina di negara ini akan di pandang secara sinis....mereka akan malu alah....kerana telah ter bogel sikap mereka yg sebenarnya di negara ini....mari kita gesa kerajaan agar bersikap tegas dlm melayani kaum ini....

Anonymous said...

Kita perlukan PM yg "berhati kering"....supaya tidak terus bg muka yg kmdian diinjak2 mereka...komen2 diatas semuanya betul dan kerajaan perlu beri perhatian dan TINDAKAN...bukan buat perhiasan!

Lee Thu Ann.

Anonymous said...

KOKS = Kick Out Kit Siang

Anonymous said...

Orang cina pernah kata melayu boleh dibeli dam mudah diperbodohkan kerana sikap cepat memaafkan.

Anonymous said...

TIBAI!!!!TIBAI!!!TIBAI!!!!


Tolak
Individu
Bernama
Anwar
Ibrahim

Anonymous said...

Orang cina ada bercakap" gwa parti RM"

Anonymous said...

mulai sekarang saya tak akan beli barang dari orang cina lagi di pasar. hidup melayu

cannonkapit said...

Kerajaan BN yg baharu hendaklah menyediakan peruntukan yg lebih besar utk pembangunan luar bandar.Lebih mengutamakan program2 sosioekonomi yg menjurus kpd bantuan utk kaum bumiputera.Tidak perlu lagi diberi sama rata kpd negeri2 di bawah Pakatan,termasuk Kelantan.BR1M hanya utk negeri2 di bawah BN saja.(Penang,Selangor n Kelantan kena cari dana sendiri utk bantuan kewangan kpd rakyatnya.)Grant2 kpd NGO perlu dikaji n ditapis dgn teliti.Perbanyakkan tender/kontrak khas utk Melayu saja.

Anonymous said...

sblm pru, bn risau akan tumbang jika tdak mndapat undi cina. namun slps pru, ternyata pnolakkn undi cina tidak mampu tumbangkn bn. justeru kjaan kena fokus dan tidak lagi perlu risau dan tunduk dgn apa2 tuntutan melampau puak kiasu cina spt dong zong dll. sudah tiba masanya sistem 1 sekolah diperkenal. sekolah venukular tidak perlu dihapus, tapi perlu dimasukkan dlm satu sistem kebangsaan. dlm sekolah kebangsaan, ada mata pelajaran arab, maka dwujudkanlah juga bahasa cina, india sebagai ganti penyerapan sekolah venukalar. itupun jika kjaan inginkn sifat kenegaraan dan semangat bersatu padu antara kaum terjalin semula.

Anonymous said...

Saya benar2 berharap Internal Security Act akan di restore kembali oleh DS Mohd Najib Tun Razak.

Please Datok Seri, demi kelangsongan keharmonian kaum majoriti rakyat di Malaysia, undang undang ISA mesti di hidupkan semula.

Datok menghapuskan ISA hanya untuk memuaskan hati segelintir minoriti. Tetapi bagaimana yang majoriti? Kenapa kami rakyat majoriti tidak dilindungi?

Adilkah langkah Datok Seri menghapuskan ISA? Walau pun ada SOSMA tetapi puak puak pelampau semakin bermaharaja lela. Kenapa? Kerana mereka adalah puak pelampau tegar.

Anonymous said...

jangan percaya dgn cina sampai bila2..

puak2 cina ni dah tikam dari belakang dan sekarang berlakon ada sesetengahnya menyesal, bersalah dan akan mempersalahkan bangsa sendiri apa yg telah berlaku.. utk meraih simpati dan kepercayaan orang2 melayu semula.. jangan jadikan pisang berbuah tiga kali....

melayu akan bersatu.. Insyaalah

rich said...

Kenapa Dap ni beriya2 nak pegang tampok kerajaan dan memegang pentadbiran? Tak lain dan tak bukan ialah untuk menambahkan lagi kekayaan mereka dengan berbagai jenis projek yang masuk ke poket2 mereka serta kroni2 bangsa2 mereka dan lepas ni dengan bangganya mereka berkata bangsa cina adalah bangsa yang terkaya sekali di bumi malaysia ni.

Kalau UMNO yang buat kerja2 duit projek masuk poket bangsa melayu,aku tak ralat sangat sebab,pusing2 pun ke bangsa aku jugak,tapi aku semacam tak boleh terima kalau bangsa sepet yang penuh perasaan tamak ni pulun habis 100% kekayaan bumi malaysia tanpa menghiraukan bangsa aku melayu,kerna sejarah dah kata bangsa cina DAP ni anti melayuy

Anonymous said...

seluruh bangsa melayu, sahabat-sahabat saya yang berbangsa cina yang ada kesedaran dan mereka yang ada kesedaran, mestilah beri sokongan yang padu DAN MANTAP mulai sekarang dan tidak boleh tunggu lagi. ISA must be put in place asap. Prime Minister please act quickly.All points above are real and relevant. Identify those yang belot dan derhaka pada negara dalam dan luar negara. pengundi cina pru 13 memang tak sedar diri despite segala apa kerajaan dah buat dan beri pada mereka. orang cina yang ada kesedaran sepatutnya mendidek kaum dan anak-anak mereka dari kecil berterusan, ingat sejarah, supaya taat dan hormat pada negara, faham perlembagaan, sebagai rakyat malaysia hormat dan sayang antara kaum, bertolak ansur sebagaimana orang melayu telah bertolak ansur dan sabar selama ini dan sentiasa tekankan sikap perlu/memerlu dan bukan seperti menterbalikan bendera kita,menghina, dan mengunakan perkataan yang tidak baik. Mulai sekarang dengan serious kerajaan dan semua pihak yang berwajib consider dengan segera pantau semua telephone bimbit, internet, semua media, percetakan irrespective bahasa apa sekalipun terutama bahasa cina dan kod-kod yang di gunakan. Hari ini orang melayu sangat berkecil hati kerana perbuatan pengundi cina ini. Tidak kah mereka fikir siapa yang beli barang dan servis mereka, siapa kah yang menjaga keamanan mereka setiap masa mereka berniaga, lesen-lesen perniagaan di berikan pada mereka, mereka dapat pendidikan di sekolah sekolah termasuk mereka boleh buka sekolah cina, dengan bebas mereka boleh bercakap bahasa cina, di ipta dan ipts penuh dengan mereka, naikkan taraf univesiti cina, siapa beri kerakyatan malaysia pada mereka. mereka juga pergi hospital kerajaan dengan hanya RM1 dan ubat percuma dan yang kaya di hospital swasta. Daripada mana kekayaan yang mereka dapat selama ni. Yang professional dan berpelajaran sama ada belajar dalam dan di luar negara, di bumi mana mereka telah berjaya, mereka juga menikmati subsidi-subsidi yang kerajaan bagi sama sprt bangsa melayu dan india dll seperti minyak petrol, barangan makanan terkawal, br1m dan segala apa programme transformasi dan lain-lain. tak pernah kah mereka terfikir apabila ada kaum dan anak mereka hilang, di culik, sakit, di rompak, di bunuh and the like bangsa mana yang berusaha menolong mereka selama ini. tolong tengok statistic yang ada Saya cuma nak ingatkan diri saya kerajaan negara mana di dunia ini akan beri keistimewaan begini se andainya saya di lahirkan oleh ibubapa saya yang bukan rakyat asal negara itu tetapi tinggal di negara itu. Saya amat bertuah dan bersyukur menjadi rakyat malaysia terutama sekali di bawah kepimpinan kerajaan yang sedia ada selama ini yang juga hebat. dan di segani di mata dunia. please lah pengundi bangsa cina buang sikap perkauman anda segera. jika tidak anda akan rugi nanti. MCA dan GERAKAN BERUSAHALAH SEKERAS-KERASNYA DENGAN PENUH IKHLAS. DAPATKAN KHIDMAT NASIHAT DARIPADA BEKAS AHLI VETERAN PARTI ANDA, YANG KAMI KAGUMI PROF.DR KHOO KAY KIM, TAN SRI LEE LAM TYE, DR RIDWAN TEE DAN RAMAI LAGI.

Anonymous said...

Di dalam Bible Abraham telah memerintah anak2nya melalui Keturah agar berhijrah ke timur. Maka anak2 Abraham ini berjalan melalui Gunung Himalaya dan pergi ke timur jauh. Lama mereka berjalan dan sampai ke promised land, iaitu Tanah Melayu. Mereka kemudian memeluk agama Islam, iaitu agama sinambungan agama Abraham. Tanah Melayu adalah promised land yg dijanjikan Allah kpd anak2 Abraham, iaitu orang2 Melayu. Maka orang2 Melayu patut bersatu untuk menjaga promised land ini.

Siput

MilitiƦ Deus said...

Tepat sekali. Satu sudut pemikiran yang membuatkan aku berfikir jauh hingga ke galaksi kosmo.

Alangkah bagusnya jika semua Melayu bijak menilai dan berfikir seperti kamu.



Anonymous said...

sebab itu Dr.Mahathir buat ISA, supaya orang-orang yang mahu menderhaka dan menghasut ditangkap dan dididik supaya menjadi manusia yang berguna. sekarang tangkap anuar ibrahim dan konco2nya.. jangan bagi muka kepada penderhaka2 ini.. kalau zaman melayu melaka dulu.. jika didapati pembesar2 cuba.. merampas kuasa.. semua ahli keluarga turut mendapat tempias, itu baru cubaan.. bayangkan sekarang anuar dan orang2 membuat jahat, sekutu kepada negara luar untuk menjatuhkan Malaysia. saya sebagai rakyat Malaysia, yang sayangkan negara.., menyeru dan pohon sangat2 kepada Datuk Seri Najib, jadilah seperti Dr.Mahathir yang berhati kering utk menyelamatkan Malaysia dari jatuh kepada pihak pembangkang yang memang ada niat jahat. ADAKAN BALIK DAN WUJUDKAN ISA SEGERA!!!!!!!!!!!! Baru bangsa yang JAHAT ini tahu bertapa langit tu tinggi ke rendah.

Anonymous said...

buang negeri je... baru diorang tahu.. hidup ditempat orang bagaimana seksanya mencari sesuap nasi.. hidup ditmpt sendiri mengada2..

Anonymous said...

sila pesan pada anak cucu cicit kita. jangan percaya kpd mereka sampai bila bila pun kecuali mereka mengucap kalimah LA ILA HA ILLALLAH< MUHAMMADAN RASUL LULLAH. kita melayu ialah ISLAM. itu sebab org tidak redha pada kita. itu je.kita kena ancam dari seluruh pelusuk dunia. awas lah serangan dajjal.yakjuj makjuj akhir zaman.

Anonymous said...

kepada pengundi cina yang menyokong dap dan pakatan rakyat, ingatlah sultan-sultan dan raja melayu tidak iktiraf nenek moyang kamu di bumi kami kerana sejarah telah membuktikan keturunun kamu adalah immigrants di tanah melayu yang kami cintai ini. ingat di sebabkan nenek moyang kamu di beri kewarganegaraan negara kami, kamu semua bernasib baik, jadi tolong baca dan ingat sejarah. Tolong jangan buat kacau di malaysia dan jangan jadi penderhaka seperti anwar ibrahim, hishamudin rais, lim kit siang, orang-orang melayu yang tak sedar diri dan the like. kami hendak hidup aman damai di negara kami ini di bawah kerajaan yang ada sekarang.

Anonymous said...

Datuk Seri Najib, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan mereka yang berwajib, tolong kembalikan ISA dengan segera untuk selamatkan negara kita. Dengar lah apa yang di katakan oleh Tengku Aziz dan mereka yang telah menyuarakan. Jangan terlambat.

Anonymous said...

kononya mereka menolak barisan nasional kerana tidak tahan dengan amalan rasuah yang berlaku dalam kerajaan sediada.. phuii macam la diorang baik sangat and boleh guarantee tiada lagi rasuah selepas ini. Barisan nasional masih berpaksikan kepada Islam. Tapi DAP berpaksikan kepada agama apa? kalau tidak mahu beriman adalah mustahil mampu mempraktikkan hukum islam di dalam pentadbiran negara sekiranya pr mampu memerintah. Buat Dato Najib, Statistik PRU 12, perhimpunan bersih dan isu Are u Ready For BN jelas menunjukkan bahawa kaum ini sudah tidak menyokong barisan Nasional.. Tapi masih lagi kerajaan terhegeh2 untuk mendapatkan undi mereka.. Nah result PRU 13, makin teruk, nasib baik adanya undi Sabah dan Sarawak dan PAS kalah sehingga masih tak mampu untuk menukar kerajaan sedia ada, Alhamdulillah, Allah telah menunjukkan siapa diri mereka yang sebenar dan diharapkan kerajaan sedia ada tidak lagi terhegeh2 untuk mendapatkan undi mereka di PRU14 nanti. Takut terjadi yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Kata orang tua2 ada menyatakan, seekor lembu apabila berjalan di padang, jika terjatuh di dalam lubang, si lembu itu akan ingat sampai bila-bila dan tak akan terjun lagi. Tapi kalau manusia jatuh dalam lubang dan masih lagi jatuh ke dalam lubang yang sama di masa depan, lebih baik berhenti jadi orang. BYE

Anonymous said...

cina berjaya dasar penjajah yg bwk mereka ke tanah melayu !! kalau baca sejarah kekuatan org melayu sgt kuat pada zaman dulu !!! tp skrg ...aku kerja dikalangan org2 cina ....bangsa melayu dihina kerana katenya melayu bodoh kucing kurap !!!tgk ari ini siapa yg lbh berjaya ???tp cina berjaya kerana org melayu ,mengapa ?? sbb org melayu yg membeli brg2 cina ...bila time perayaan dorang dh buat stock tuk naikan harga tp rata2 ramai salah kan kerajaan ...tp tau kah kegiatan cina disebalik kejayaan sebenar ???
judi haram,dadah cd haram pelacuran kemasukan rakyat cina setiap thn ...kerajaan harus lbh peka selepas ini marilaah kita pakat2 boikot brg cina yg penuh dgn sifat perkauman !!!!

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive