Abdul Aziz Bari Cuba Mempertikaikan Titah Sultan Selangor..!!!



Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata tindakan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk campurtangan berhubung isu pemeriksaan sebuah gereja Methodist di Damansara Utama pada 3 Ogos lalu, bukan sesuatu tindakan yang lazim.


Menurutnya, sebagai ketua agama Islam di negeri itu, baginda mempunyai hak untuk campurtangan tetapi ini perlu dijalankan selaras dengan ajaran Islam.


“Seseorang akan berfikir sama ada dengan meletakkan umat Kristian dalam kedudukan itu - sesuatu yang tidak dapat dielakkan berikutan serbuan ke atas DUMC - adalah benar-benar mengikut ajaran Islam.


“Lebih-lebih lagi, campurtangan istana dalam perlembagaan negara amat jarang sekali. Apa yang berlaku di Selangor hari ini bukan sesuatu yang lazim.


"Sebelum ini, pernah terjadi kejadian yang lebih teruk seperti bekas menteri besarnya merobohkan surau tertentu di Selangor. Tetapi pihak istana tidak campurtangan,” katanyanya.

7 comments:

dinbangi said...

Prof Aziz Bari hari ini benar-benar meletakkan dirinya sebagai seorang pakar perundangan yang telah kehilangan akal kerana pandangan liberalnya dalam semua sudut.

Beliau tidak menghargai titah DYMM Sultan Selanor yang mahu usaha menyeleweng akidah umat Islam oleh pihak Kristian dan lainnya dihentikan. Itulah bahasa lembut titah Tuanku kerana Tuanku sayangkan semua rakyatnya.

Prof Bari juga telah melukakan hati dan menimbul kemarahan ramai umat Islam di Selangor. Beliau patut menyesali tindakannya itu.

Pihak Kristian pula, jangan berlebih-lebihan dalam soal memujuk umat Islam kepada Kristian. Buruk padahnya jika perkara tersebut diteruskan di bumi Selangor dan Malaysia ini.

Like
Reply

Anonymous said...

INI BETUL-BETUL PH d UBIKAYU PUNYA MELAUN..

ph D =PENYAKIT HASAD DENGKI....INILAH DEGREE YANG DIA DAPAT..AZIZ BARI ADALAH BARI-BARI

Anonymous said...

Prof Aziz Bari ... Apa ke BanganG punya orang..
Bak kata orang Perak.. Cerdik Buah Pelio.. Aku ingt Hanya ada Dr.. yg satu yg Bingai..la Prof pun ikut jadi Bangang... erm

Bingai @ Bangang said...

Aku yang Bingai
http://tendangterajang.blogspot.com/2011/10/kj-bocor-rahsia-siapa-kroni-dsn.html

anak kel said...

aziz bari ibarat se ekor beruk yang pandai. melompat kat sana dan melompat kat sini. buah yang merah dia ingat semua manis.tapi bila termakan buah lada yang merah baru tahu tidak semua merah itu manis. prof aziz gila

Anonymous said...

Aziz bari ni sejak akhir2 ini sering mengeluarkan pendapat atau hujah2 berdasarkan "kelaziman" BUKAN mengikut "undang2" yg sedia ada. SIAPA YG MENGELARKAN DIRINYA SEBAGAI "PAKAR" UNDANG2???!!!

Banyak lagi pensyarah atau prof. di U yg pakar undang2 membuat komen atau ulasan berdasarkan FAKTA UNDANG2 YANG SEBENAR..TANPA BIASSSSS..

PERCAYA atau TIDAK..Dia sebenarnya akan menjadi calun PKR pada PRU 13 nanti..

Apa yg dia lakukan selama ini hanyalah untuk meningkatkan popularitiNYA..ke arah PRU 13..

Anonymous said...

What wrong with his statement? Mendahulukan agama ataupun mendahulukan raja? Aku sebagai rakyat biasa yang tak berpihak mana-mana terasa betapa lemahnya iman kita apabila terlampau takutkan bangsa and agama lain sampai meletakan islam di tempat kedua. Where is our Iman?

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive