Janji Pendidikan Di Selangor Belum Di Tunaikan, Tetapi Sudah Hantar Pelajar Buat Demo ..!!!


Lidah rasmi kerajaan negeri Selangor, Selangor Ku sedang mempromosi acara himpunan untuk anak muda dan mahasiswa menggesa pihak kerajaan memansuhkan PTPTN dan menuntut pendidikan percuma kepada seluruh rakyat Malaysia.

Itu terpulang kepada anak muda dan mahasiswa untuk melibatkan diri. Sebaiknya pastikan acara itu mendapat kelulusan polis untuk memastikan keselamatan terjaga dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku.

Dalam anak muda dan mahasiswa menggunakan ruang bersuara yang mendapat sokongan kerajaan negeri, ada baik juga mereka menilai prestasi dan janji-janji kerajaan negeri.

Kerajaan negeri menyokong anda menuntut pelajaran percuma tetapi hendak juga sedarkah anda kerajaan negeri sendiri tidak memberi pelajaran percuma keapda penuntut Unisel. Malahan yuran Unisel bertambah meningkat.

Jika diingat kembali dalam manifesto Pakatan rakyat ketika Pilihanraya Umum ke 11, mereka janjikan sejumlah sumbangan lebih seribu ringgit untuk semua anak Selangor yang berjaya masuk Universiti.

Dapatkah sudah semua anak Selangor sumbangan itu?

Jika benar kerajaan negeri begitu percaya kepada perlunya pelajaran percuma, apa kata mereka biayai dalu semua yuran dan perbelanjaan keapda semua penuntut yang belajar di sekolah-sekolah rendah, menengah, kolej pra U dan kemahiran, dan Universiti.

Malangnya mereka sendiri tidak lakukan apa yang dikata dan janji. Program untuk tadika itu bila nak mula. Sudah tiga tahun lamanya Pakatan memerintah Selangor. Haraop adalah program sedemikian dan tersebar manafaatnya dan bukan hanya untuk golongan tertentu.

Maklumlah juga dengan kedudukan kewangan Yayasan Selangor yang ternyata dalam keadaan parah di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, banyak program pelajaran dan latihan yang ada ketika dibawah pentadbiran Barisan Nasional sudah tiada.

Institiut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) ditutup dan pelajar yang ada dipindahkan ke institiut biayaan swasta yang diluar kemampuan ibubapa penuntut dari keluarga miskin.

Tidak tahu adakah peluang yang sama untuk penuntut yang cicir di sekolah dan penuntut keluarga miskin untuk masuk tanpa bantuan Yayasan Selangor.

Biasiswa untuk penuntut miskin masuk sekolah di awal tahun sudah dihentikan dan dibawah penjagaan badan lain dibawah kelolaan kerajaan negeri. Ini hanya bermakna jumlah bantuan pelajaran sudah berkurangan dari dahulu ada dari yayasan dan kerajaan negeri tapi kali ini hanya dari kerajaan negeri saja.

Asrama Tun Dr Ismail dan Toh Puan Nor Asihikin sedang dalam proses diroboh untuk dijual tapaknya kepada pemaju perumahan tanpa ada usahasama dengan yayasan Selangor untuk melabur.

Kedua-dua asrama tersebut berperanan memberi penginapan yang selesa dan sesuai untuk penuntut dari luar bandar belajar dan mendapat tempat di sekolah-sekolah di bandaraya yang lebih baik.

Dengan ini, terputuslah peluang pelajar dari luar bandar untuk mendapat kemudahan pembelajaran yang lebih baik di sekolah-sekolah bandar.

Kalau kerajaan negeri hanya pandai berhelah memberi alasan, perlukah anda menghadiri himpunan yang penganjurnya hanya cakap tak serupa bikin.

Inikan lagi jika ianya hanya untuk jadi raptai bagi Bersih 3.9 mempergunakan anak muda dan pelajar setelah somongan dari golongan dewasa dan lebih tua menurun kerana hilang percaya dengan kerajaan Pakatan rakyat yang hany apandai berpolitik tetapi tidak tahu mentadbir dan mengkota janji. Sel13.com

4 comments:

Anonymous said...

Si adam tu memang bingai.semua nak free.hidup dengan berdemo.mcm tu muka nak jadi cikgu?nanti bila dia dah posting, pandai pulak kutip duit buku kerja, duit yuran, duit tabung kelas, duit kk dari budak.ingat semua free?ptptn tu diwujudkan pun dah menyediakan peluang pekerjaan untuk ramai warga malaysia.peh adam.

Anonymous said...

Inilah ajaran Pak Guru ANWAR, demo,demo,demo, gempak "lagu keling karam". Habislah students Melayu, belajak tak banyak mana, masa terbuang untuk politik murahan! Agaknya ini perancangan rapi tak mahu bayak balik duit yang hamapa pinjam. Hangpa dah tau hangpa sebenaknya tak mau belajaK, hangpa carik peluang nak romen-romen kat Dataran !

Anonymous said...

Hai..mmg patut pun si budak mentah ni bebal...tgk kt kertas yg ria pegang tu, mmg dia ni jenis bebal tahap bahlol..dia tahu tak riba tu apa..apa yg dinamakan riba...pinjam 48k, bayar 63k..riba ker...setahu aku kalau pinjam 48k dan bayar 96k, tu baru nama riba..mak bapak dia beli rumah(oppss..org miskin kot) kalau beli la, harga 35k agak2 bayar byk setelah interest brp ya..knp dia tak mogak kat bank supaya hapuskn jer pinjaman utk org melayu..x payah bayr balik pinjam bank..kalau tu, aku sokong dia 100%..dasr anak miskin dan bebal..sedarlah diri sikit, perjuangan ko ni bkn utk student mcm kita org, sbnrnya utk peribadi kau blh dapat merit dan kesenangan dr bapak anugerah ko tu..c anuar...pii lah...

Anonymous said...

belajar denagan nuar itulah jadinya,bodoh dan pemalas.masa kecik dulu tak nak mampus dah tua menyusahkan mak bapak.

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive