ANALISIS KETENTERAAN KENAPA MALAYSIA TIDAK MENGHANTAR ASKAR KE MESIR?


1. Ada beberapa perkara yang harus difikirkan oleh mereka yang bermimpi nak menjadi penyelamat dunia anda mahu Malaysia menghantar askar ke tempat-tempat bergolak di serata dunia.

2. Kalian harus menghalalkan pembelian Aircraft Carrier yang berjumlah sekurang-kurangnya 4 Billion. Hampir sama mahal dengan kos pembinaan menara KLCC yang berjumlah RM 4.8 Billion.

3. Kepada para penyelamat dunia yang kuat berfantasi yang tidak mengetahui apa itu Aircraft Carrier ini maka bukalah telinga dan dengar. Aircraft carrier merupakan kapal pengangkut yang bertindak melancar dan mendaratkan jet-jet pejuang milik negara.

4. Aircraft Carrier juga bertindak sebagai unit pangkalan pusat di lautan untuk tentera yang mahu menyerang. Kiranya jarak untuk jet pejuang dengan lokasi serangan akan dekat.

5. USA merupakan negara yang paling banyak mempunyai air craft carrier dengan jumlah yang mencecah 10 buah manakala Itali berkedudukan di tangga kedua dengan 2 buah. Berkongsi kedudukan dengan sebuah aircraft carrier ialah India, Sepanyol, Russia, China, Perancis, Brazil dan Thailand.

6. Kenapa saya bilang amat mustahil untuk Malaysia menyerang Mesir dan menghantar jet-jet peribadinya ke sana? Jawapannya senang sahaja. Jarak antara Malaysia dan Mesir.

7. SU-30MKM milik Malaysia hanyalah 3,000 km sedangkan jarak antara Malaysia dan Mesir pula lebih daripada 6,500 km. Kemampuan pesawat Malaysia untuk tiba ke Mesir adalah MUSTAHIL.

8. Tolong beritahu saya negara mana yang rela menempatkan dan menjadi base sementara untuk Malaysia untuk menyelenggara dan mengisi minyak ketika dalam perjalanan ke Mesir nanti?

9. Tolong beritahu saya negara mana yang sudi membenarkan pencerobohan ruang udara mereka ketika pesawat-pesawat Malaysia memasuki negara mereka dalam perjalanan ke Mesir?

10. Ada belasan negara yang menjadi anjing USA yang akan menembak sahaja anak-anak Melayu kita yang membawa pesawat tersebut dan akhirnya, belum sampai ke Mesir, kita akan tumbang di pertengahan jalan. Kenapa golongan penyelamat dunia tidak boleh berfikir seperti ini?

11. Bercakap mengenai kekuatan tentera pula, ada statistik yang saya mahu kongsikan dengan kalian. Kepada golongan FANTASI PENYELAMAT DUNIA. Statistik ini akan membandingkan kekuatan military tentera Malaysia dan Mesir.

12. Mari kita cakap mengenai Tank yang dimiliki oleh tentera Mesir. Mesir mempunyai 4,487 tank. Mempunyai 9646 jumlah Armored Fighting Vehicle. Bandingkan dengan Malaysia, yang hanya mempunyai 69 buah. 1229 Armored Fighting Vehicle. Itu sekadar dua perbandingan sahaja dan nisbahnya adalah menceca 1:10 perbandingan dua unit dalam bahagian darat.

13. Ketika Malaysia mahu menaiktarafkan askar-askar kita, kalian juga bising, menyebar fitnah konon kapal selam tidak boleh selam walhal Lim Guan Eng sudah pun menaiki kapal selam tersebut.

12. Kemudian, kalian menyebarkan kisah bahawa kerajaan bodoh membeli kapal selam kerana tidak mempunyai kelebihan langsung dalam peperangan, konon kapal selam adalah besi buruk.

13. Tetapi kalian lupa tentang Perang Falklands antara British dan Argentina merebutkan Pulau Falklands pada 1982. Kapal Selam British yang bernama HMS Conqueror memainkan peranan yang sangat besar dalam Perang Falklands sehinggakan kerajaan junta tentera yang dipimpin oleh General Leopoldo Galtieri akhirnya menerima malu yang sangat besar.

14. Antara bukti kehebatan kapal selam ialah pada perang dunia kedua iaitu di mana IJN Shinano, sebuah aircraft carrier terbesar di dunia ketika itutenggelam pada penghujung perang akibat torpedo kapal selam AS.

15. USS Saratoga (aircraft carrier) pula tersadai berbulan-bulan akibat ditembak dengan torpedo dari kapal selam Jepun, kapal perang termaju dan tercanggih AS ketika itu iaitu USS North Carolina lumpuh selama dua bulan selepas terkena tembakan torpedo kapal selam Jepun.

16. Bayangkan pembelian kapal selam yang begitu memainkan peranan besar dalam peperangan pun kalian dah bising melalak bagaikan bayi yang mahukan susu ibunya, kalian masih berani bersuara menghentam kerajaan kerana tidak menghantar tentera ke sana?

16. Kalian memikirkan peperangan ini sesenang kalian bermain game Red Alert 3, Starcraft atau pun DoTa, tetapi ketahuilah bahawa sebenarnya ianya lebih daripada itu. Kalian pernah dengan mengenai Konvesyen Geneva di mana semua negara tertakluk dalam perjanjian yang dimeterai dalam perjanjian ini? Para fantasia penyelamat dunia tidak kenal pun itu semua.

17. Kita bukannya negara yang mempunyai kuasa veto seperti USA, China dan Russia yang sesenang menyerang negara lain tanpa PBB mampu berbuat apa-apa. Ada sesiapa di sini mampu beri jaminan bahawa Malaysia mampu menahan serangan balas daripada negara-negara bersekutu kerana telah memasuki campur urusan sesebuah negara?

18. Anda kena ingat isu di Mesir merupakan isu dalaman sesebuah negara. Andai kita masuk campur urusan negara itu, kita telah melanggar undang-undang dunia! Kita hanya boleh bertindak andai PBB mahu menghantar tentera pengaman.

19. Bila mana itu berlaku, Malaysia tidak pernah ketinggalan menghantar askar mereka membantu saudara seagama dengan kita. Somalia, Bosnia, Afghanistan, dan Lubnan sekadar contoh.

20. Siapa yang menyelamatkan tentera USA di Somalia dahulu? Siapa yang dijulang oleh rakyat Bosnia di eropah sehinggakan anak-anak yatim diserapkan ke dalam masyarakat Melayu di Malaysia? Siapa yang menghantar komando secara senyap membantu rakyat Bosnia kalau bukan Malaysia?

21. Mahu berperang pun memerlukan perancangan yang teliti, bukan terus membabi buta bersandarkan sentiment. Perang Yarmuk, Perang Uhud, Perang Badar, Perang Khaibar sekadar contoh peperangan dalam Islam yang saya bangkitkan. Nabi Muhammad S.A.W merancang taktikal, Khalid Al-Walid memikirkan strategi peperangan. Sultan Muhammad Al-Fateh menganalisis. Bukan terus menyerang bagai orang gila.

22. Ya, ALLAH akan membantu hambanya. Tetapi andai hambanya tidka berusaha, apakah ALLAH akan menukar takdir dan nasib hambanya? Tidak! Itu janji ALLAH. Analoginya senang, anda sekadar berteriak takbir sebelum menjawab soalan peperiksaan anda, apakah anda merasakan anda akan mendapat keputusan yang cemerlang anda tidak belajar? Tidak bukan?

23. Hayati kata-kata Sun Tzu di yang harus ditelan oleh setiap orang, belajar daripada manusia genius di bawah, ada beberapa yang saya rasa sesuai dengan artikel ini.

24. ““Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win”.

25. “Strategy without tactics is the slowest route to victory. Tactics without strategy is the noise before defeat.”

26. “The greatest victory is that which requires no battle.” Ungkapan terakhir ini harus diselami oleh kita. Kita memenangi kemerdekaan negara kita tanpa peperangan dan begitu juga dalam menyelesaikan kemelut di Mesir.

27. Apakah kalian merasakan bahawa konflik di sana akan reda atau bertambah buruk apabila kita masuk campur? Fikir-fikirkan. Guna hak miranda sebelum hak bersuara. -HE-

21 comments:

Anonymous said...

Well said dude... !!!

Anonymous said...

Well said Bro.

Thanks

Jimmy Hillhead
Johor Bahru

Anonymous said...

hak miranda itulah yg sukar untuk digunakan oleh puak-puak ini.

Anonymous said...

nk share bley x?

Malay Delima said...

silakan share kepada semua..

Anonymous said...

kita maafkanlah mereka-mereka itu atas kekurangan akal fikiran mereka memikirkan perkara yg semudah ini tuan admin

mereka-mereka ni mungkin belajar tinggi, ada diploma, degree, master phd sebagai. tapi masih kurang ilmu pemikiran nyer

kita maafkan lah yer

apeez

syed said...

kenapa tk hantar duta mesir balik? benda paling senang..tkyah hantar tentera pun leh wat..

Anonymous said...

banyak sgt alasan, nak berjuang bkn pakai jet je.. bukak sikit minda yg sekular tu...

Anonymous said...

well done, bro..yg konon nak berjuang dia org pandai ckp je..kbnyakkannya tak sekolah tinggi..otak sempit..

Anonymous said...

well said. but tlg pk cara lain utk tlg org sana

Anonymous said...

Gila sempit otak mamat admin nie. Mati nanti sila bg alasan yg sama kat Tuhan.

Anonymous said...

anon 6:45 - lu cakap orang takda otak...lu lagi takda otak...lu paham ke tidak apa admin tu tulis??? lu ni rasis agama la...islam tukan mudah...

Anonymous said...

Kalau kata xder aqidah kang marah. Yg pegi komplen org bercita2 nak syahid/jihad tu apakehalnya. Tak nak tolong satu hal, tak bagi org tolong pun dah satu hal. rosak betul.

amingmbh said...

dlm konteks modern warfare, kita bukannya gelut sgt nk pegi perang sbb Islam mengajar kita menghormati perjanjian. igt anon 6:45, ada syahid dunia & akhirat. nk keluar berjihad di medan perbatasan bukannya mcm koboi atau pembunuh upahan; mesti yakini kemenangan hasil perancangan rapi baru fikir berjihad. kenapa mahu menempelak balik mereka yg tertahan niatnya?

Anonymous said...

exactly, modern warfare. pros n cons dia ada byk klu silap langkah mmg parah la kite...

TumpangLalu said...

Aku nampak banyak komen kat sini supaya hold dulu niat ke sana, mengalahkan majlis ulama dunia dah belaka.Perancangan lah , kena teknologi canggih la, persediaan lah. Nyatakan pendirian pun tak berani, perancangan apa jadahnya. Kalau tak nak hantar askar, hantarlah sukarelawan yang nak cari syahid kat sana. Takkanlah sukarelawan nak pakai jet gak kot. Fatwa ulama dunia dah kata ini fardhu kifayah bagi negara muslim yang jauh, dan fardhu ain bagi negara-negara jiran. Korang ni hal kecik2 anak ker. Bukan hal racist agama, bukan hal modern warfare, koboi ker, gaban ker..ini hal maruah ISLAM. Tak mampu bantuan besar, hantar bantuan kecil, jangan nak pusing2 antara hal isu kebenaran dan batil.

Arif said...

Bagi aku bukan soal equipment. kalau askar kita pg bawak senapang saja pun. Kalau Allah kata menang, maka menang la. Soalnya kita terlalu yakin pada benda dunia, sampai kita lupa Allah maha berkuasa. Masa ni Allah bukan nak tgk kita dapat pergi sana dengan kelengkapan perang lengkap. Ini soal kita pergi atau tidak. hendak seribu daya, tak nak seribu dalih. dan korang kena ingat perang terakhir didunia manusia akan menggunakan pedang, kayu, batu sahaja.

Arif said...

Halangan terbesar sebenarnya adalah kita sendiri. kita banyak terikat dengan kuasa besar seperti US. dengan perjanjian mcm2, kita mmg tak boleh buat apa2 sesuka hati. percayalah, ramai ummat islam akan mati sebelum berperang dengan orang kafir. sebabnya, utk bantu saudara kita berperang kat luar sana, kita mungkin terpaksa berperang dengan pemerintah kita. apa yang berlaku di syria dan mesir, tidak mustahil berlaku di malaysia.

Anonymous said...

sebelum nak pergi perang kat negeri orang.perang kat dalam negeri dulu......bodo.cina nak bunuh melayu/islam pun tak nampak lagi ke?

Malay Delima said...

setuju dgn Anon 1:47...

أحمد الحافظي ه said...

knp perlu pandang dgn senjata2 canggih mereka? adakah dgn kecanggihan senjata yg d miliki musuh2 Allah SWT itu mampu menentang kuasa Tuhan Yang Esa?? kemenangan bkn t;letak pd senjata tp hanya pd Allah SWT kpd mrk yg btl2 b'jihad d jalan-Nya.. xkn d sbbkn senjata canggih mrk kte tkt n biarkn saudara Islam kte d tindas dgn kejam sedangkn kte tau apa yg b'laku d sana. d mn pula pmimpin2 Islam d negara Islam ini,xkn xtau apa yg brlaku n apa yg benar? xkn tkt pd manusia? bkn sbb senjata tp sbb negara kte d bwh sistem n undang2 zionis mrk dan pmimpin kte tkt b'suara lg mau mengejar dunia semata2 lalu tkt pd manusia lupa pd yg Maha Esa!!

Post a Comment

NYAMUK CROUD

JUSTICE 4 SAIFUL

JUSTICE 4 SAIFUL
KLIK PICTURE

Labels

Blog Archive